Musuh Yang Dicintai

Monday, May 27, 2013 by aiyqosim

الحمد لله ربّ العالمين
والصلاة و السلام على رسول الأمين سيّدنا محمد ولى آله و صحبه أجمعين

1. Jarang-jarang kita mendengar ungkapan seperti, "Kau musuhku, tapi aku cinta kamu", kalau kedengaran pun, hanya di dalam filem-filem cinta. Umpama sambal cili padi, pedas tapi nak lagi!

2. Pelik tapi benar, kita mengakuinya sebagai musuh, tetapi kita mencintainya. Itulah nafsu.

3. Al-Imam Al-Ghazali rahimahullah, dalam menerangkan tentang nafsu, memberikan satu analoji. Nafsu itu umpama kuda liar, maka kita perlu jinakkan ia menjadi tunggangan.

4. Tiga langkah yang Al-Imam Al-Ghazali berikan demi menyekat kemaraan 'kuda liar' tersebut;

i - Sekat sumber kekuatan kuda liar itu. Sekat sumber makanannya.
ii - Sekat derianya, pandangan dan pendengarannya. 
iii - Bebankan ia dengan kerja, sehingga ia penat. Bebankan ia dengan ibadat dan amal soleh sehingga ia penat untuk berbuat maksiat.

5. Musuh kita selaku Ummat Islam ada yang zahir dan ada yang batin. Yang zahir ada 3, iaitu orang kafir, orang munafiq dan orang muslim yang hasad. Manakala yang batin itu lebih besr dan utama, iaitulah nafsu.

6. Ketikamana Sayyiduna Sa'ad bin Abi Waqqas radhiyallahu anhu memimpin kemenangan tentera Muslimin menentang Parsi, Khalifah Umar radhiyallahu anhu tegas berpesan, "Kita menang sebab orang kafir berbuat dosa. Jika kita yang berbuat dosa, nescaya kita kalah disebabkan sikitnya bilangan tentera kita berbanding mereka". 

7. Kemaraan nafsu wajib dikawal oleh setiap muslim. Ia perjuangan jihad sepanjang masa sampai habis umur. Namun jaga-jaga, jangan sampai ditipu syatian. Ingatlah, salah satu tanda kekalahan kita kepada syaitan adalah, gagalnya kita untuk bangun semula setelah jatuh.

لا تيئسوا من رحمة الله

Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah

إنّ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء

Sesungguhnya rahmatKu lebih luas dari segala benda


Salam mujahadah!

والحمد لله ربّ العالمين


Posted in Labels: , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture