Sabar Bang, Sabar...

Sunday, January 23, 2011 by aiyqosim
Bismillah,

Alhamdulillah, wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah SAW.


Baru-baru ini, lepas selesai baca Quran dekat Ma'ahad Iqra' cawangan Sayeda Zainab, Syeikh Ahmad berpesan kepada saya,

"Kamu dah ok dah baca Quran riwayat Hafs. Lepas ni, kena ambil riwayat Warsy pula..."

Saya pun jawab,

"masyi, masyi, insyaAllah..." Maksudnya, dalam hati kata, "hmmmm tengok laaa..."


Bukan apa, saya mula membaca di Ma'ahad Iqra' sejak musim panas tahun 2009 lagi. Bulan Julai tahun 2009. Sampai sekarang, maknanya dah SETAHUN SETENGAH saya baca Quran dengan syeikh, tapi sekarang baru sampai surah An-Naml, muka surat 377! Nak katanya, baru lebih sikit daripada separuh al-Quran saya baca, dalam masa setahun setengah! Tu baru baca, bukan tasmi' hafalan. Itu pun, syeikh dah pesan awal-awal, bila habis nanti, kena ambil riwayat Warsy pula. Bila pula tu nak habis?? =)


Kebetulan, Jumaat lalu, kami(saya, moji, dan salman) ada berborak dengan Ustaz Mahmud. Ustaz berkongsi satu hadith, yang simple tapi padat dan popular. Yang berbunyi,


قال الرسول -صلى الله عليه وسلم

"أحب الأعمال إلى الله: أدومها وإن قل" أخرجه البخاري في صحيحه


Rasulullah SAW bersabda, "Amal yang paling disukai Allah ; amalan yang berterusan meskipun sedikit"

-Riwayat Al-Bukhari-



Jika dibandingkan solat sepanjang malam sebanyak 10 rakaat, tapi hanya buat sekali setahun sahaja, dengan solat 2 rakaat sebelum subuh tetapi diamalkan setiap hari, maka solat 2 rakaat itu yang lebih baik. Kerana ianya merupakan amalan yang konsisten, biarpun sedikit.


Terkadang, kita begitu bersemangat untuk beribadat, mungkin kerana baru lepas dengar ceramah, atau baru lepas kelas BPI, tapi semangat itu hanya umpama 'hangat-hangat tahi ayam', beberapa saat sahaja, kemudiannya ia menjadi sejuk dan keras, susah nak basuh. =)


Begitu juga dalam belajar. Terkadang, kita sangat bersemangat untuk 'bolot' semuanya tanpa memikirkan kemampuan kita untuk mengkoordinasi ilmu tersebut dan menyusunnya dalam sistem pemikiran kita. Kita belajar kerana ikut orang. Kita belajar kerana dipaksa. Maka, segala jenis kelas kita pergi. Segala jenis buku kita 'belasah'.


Semuanya kita nak cepat. Kalau pergi kuliah, nak suruh pensyarah cakap dan habiskan silibus cepat-cepat. kalau pergi talaqqi, tak puas hati kalau syeikh yang jenis syarah panjang-panjang benda yang kecil. Lambat katanya! kalau mengaji Quran, nak cepat habis saja.


Gejala yang berlaku ini, kemungkinan besar berlaku disebabkan kurang kefahaman dalam beribadat. Kurang kefahaman dalam konsep ibadat dan menuntut ilmu. Kita mementingkan bilangan rakaat. Kita mementingkan jumlah amal ibadat yang dilakukan. Kita mementingkan kelajuan beribadat, kelajuan baca Quran, kelajuan belajar atau baca kitab. Semuanya nak banyak, semuanya nak cepat siap!


Padahal, intipati daripada ibadat adalah kualiti. Nabi SAW berpesan dalam hadith di atas, bahawa yang lagi perlu diambil berat dalam ibadat adalah, istiqomahnya kita dalam amal ibadat tersebut. Bukannya bilangan atau banyak mana kita beribadat. Bak kata pepatah,



قليل دائم خير من كثير منقطع

Benda sedikit yang selalu(berterusan) lebih baik daripada benda yang banyak tapi terputus(tak berterusan)



Kata kuncinya, istiqomah! Konsisten dan kualiti. Macam atlitlah. Kalau pelari pecut yang berkaliber, dapat dilihat daripada konsistennya dia mengekalkan catatan masa yang singkat dan konsisten. Bukannya dapat pecut habis-habisan sekali, tapi 'habis gas' bila buat larian kedua.


Maka, sebagai penuntut ilmu dan ahli ibadah, kita kena beringat dan berpesan kepada diri sendiri. Biarlah amal perbuatan kita dalam ibadat dan menuntut limu kita itu sedikit, tapi biarlah berterusan dan istiqomah. Janganlah terlalu 'excited' sangat untuk beberapa hari sahaja, lepas tu pancit sebab dah 'habis gas'.


Tapi, apa-apa hal pun, takkan lah kita nak dapat ilmu sikit-sikit saja kan? Mesti nakkan lebih dari orang lain. kalau macam tu, pasanglah azam, dan rancanglah strategi untuk tambahkan ilmu dan kemahiran anda, tetapi jangan buat perubahan dalam diri anda secara mendadak. Buatlah secara berkala mengikut kemampuan anda. InsyaAllah Allah akan menolong kita semua jika betul niatnya untuk Allah...


Ada satu pepatah Arab yang Syeikh Redho di Fustat ajar saya waktu tahun 1 dulu. (boleh tengok gambar Syeikh Redho dalam entry INI). Saya ingat sampai sekarang, memang terkesan betul. Berbunyi,



في السرعة الندامة , و في التءنّى السلامة

Dalam kalut(terkocoh-kocoh) ada penyesalan, dalam tenang(tak terkocoh-kocoh) ada keselamatan



Semoga kita tidak tergolong dari kalangan orang yang tak sabar dalam beribadat dan menuntut ilmu.



Sekian sahaja,



Wassalam.


belajar, belajar.... saja 'test power' dengan anak Abang Izzat Pojak mansurah, Abdullah namanya.... ni waktu program Night Of Purity di Tanta hari Sabtu malam tempoh hari... (xde kerja)
Posted in Labels: , , | Comments

Isy, Tak Minat Lah! [Motivasi]

Wednesday, January 19, 2011 by aiyqosim



Bismillah

Wassolatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW.


Kes 1

Dulu ada seorang sahabat ni, sewaktu zaman saya tinggal di Dewan Malaysia ARMA, malas sangat hadir ke kuliah. Sampai tahap exam pun tak datang. Puas lah ustat-ustat & abang-abang di ARMA ni termasuk saya jumpa dia. Borak-borak. Consult. Nasihat. Tanya masalah. Tanya apa boleh bantu. Semuanya gagal. Kecewa betul (baru nak test power kaunseling. takde bakat rupenye...) =)

Selidik punya selidik, rupa-rupanya, sahabat ni dulu sewaktu isi borang permohonan melanjutkan pelajaran, dia nak sambung belajar di tempat lain. Negara yang lebih popular dari Mesir. Tak tahu macam mana, dihantar sampai ke Mesir, bumi padang pasir yang penuh pancaroba ni! Ye lah, siapa lah yang nak belajar di Mesir ni? Kalau anda dah sampai Mesir, baru lah dapat faham erti kalam ni. Mungkin ada dalam kalangan pembaca blog ni yang studi di Mesir menghadapi perkara yang sama... :D



Kes 2

Ada seorang mamat ni, dia ambil jurusan perubatan. Budak medik lah ni. Tapi, sepanjang tempoh pengajiannya, dia takda langsung menunjukkan minat dalam medik. Belajar pun malas. Baca buku pun malas. Baca komik boleh pula. Assignment pun tak buat. Tapi, yang ajaibnya, setiap kali exam, dia lulus je, walaupun atas-atas pagar saja!

Tapi, tu lah, dia sekadar lepas exam dan naik tahun je la. Takda dirinya menunjukkan ciri-ciri seorang pelajar atau penuntut ilmu.

Selidik punya selidik, rupa-rupanya, asal-asal dia isi borang melanjutkan pelajaran dalam jurusan medik dulu, bukan atas kehendak dia. Rupanya parents dia yang bersungguh sangat nak anaknya jadi doktor!



Suka saya kongsikan satu pepatah yang menarik. Ringkas dan padat.



اعمل ما تحبّ حتى تحبّ ما تعمل


Buat apa yang kau suka, sehingga kau suka apa yang kau buat!







Lagi-lagi dalam perkara yang melibatkan pilihan. Juga yang melibatkan bidang pekerjaan. Kerana tujuan kita bekerja adalah untuk menyumbang dan berbakti. Mungkin juga untuk mencari duit.

Apa-apa pun tujuan pekerjaan itu, kewajipan bagi pekerja adalah untuk "excel" dalam bidang pekerjaannya. Sebab apa? Sebab kajian menunjukkan, orang yang minat melakukan sesuatu perkara akan "excel" dalam pekerjaan itu.

Maka, perkara pertama, buatlah perkara yang kita minat. Jangan terlalu terikut-ikut dengan orang lain. Terikut-ikut dengan trend semasa. Apa yang orang buat, kita pun nak buat.


Kata kuncinya, MINAT dulu!


Makanya, kepada ibu bapa yang memaksa anak mereka ambil medik, bila anak tu dah jadi doktor nanti, bolehlah inta anak tu bagi sijil & stetoskop tu kepada ibu bapanya ya... =)

Kalau ada anak yang kena paksa belajar sampai jadi syeikh sedangkan anak tu takda minat, bila dah jadi syeikh nanti, pakaikan serban syeikh tu di kepala ibu bapa yang memaksa tu. Boleh ke camtu? =)






Tapi...

Tapi, tidak semua perkara dimulakan dengan minat. Macam mana pula, kalau jenis orang yang tiada minat langsung? Hidupnya kosong, takda masa depan, takda minat. Maka, kita kena buat 'adjustment' pada formula tadi.

Selalu juga berlaku, asal-asalnya kita tak suka sesuatu perkara, tapi kita merasakan perkara itu sangat penting dan perlu kita lakukannya. Kita pun mula buat pekerjaan tersebut, lama-kelamaan, sedar tak sedar, kita mula menyukai perkara tu. Kita suka sebab kita mahir dalam perkara tu. Sebab kita sesuai dengan pekerjaan tu.

(Macam mana pula kalau orang? Kadang-kadang asal-asalnya kita tak suka orang tu, tapi... sambung lah sendiri analoginya. Boleh ke camtu? hehe)


(Berbalik kepada isu asal) Contohnya, dalam dakwah. Dalam menyampaikan kebenaran dan mencegah kemungkaran. Tidak ramai yang berminat untuk bercakap atau menulis berkenaan Islam. Tetapi, itu adalah perkara yang penting. Maka, dibuat dahulu, diulang-ulang, dilatih, sampai suka, sampai minat, sampai dapat memberikan sepenuh komitmen!


Kata kuncinya, BUAT dulu!



وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُون


Dan katakanlah, "Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang Mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (ALLAH) yang mengetahui yang ghaib dan nyata, lalu diberitakannya kepada kamu apa yang kamu kerjakan."


-Surah At-Taubah, ayat 105-


Ya, buat dahulu. Dan betulkan niat anda dalam melakukannya. Kerana Allah tidak memberi ganjaran berdasarkan hasil perbuatan itu, tapi berdasarkan usaha kita, dengan syarat betul niatnya, betul kaedahnya.






Kesimpulan

Sebagai kesimpulannya, saya fokuskan dalam konteks menuntut ilmu, tanamkan dahulu MINAT dalam menutut ilmu. Ceburilah jurusan yang anda MINATI. Bukan atas dasar paksaan. Bukannya menurut kemahuan orang lain semata-mata.

Namun, terkadang, kepentingan Ummat mengatasi minat kita. Terkadang tidak terlintas langsung minat kita dalam menuntut ilmu. Maka, BUAT dahulu, insyaALlah dengan niat yang ikhlas kerana Allah, akan didatangkan MINAT itu kemudian. =)


Apa-apa hal pun,



أساس العلم , محبّة


Asas ilmu adalah mahabbah, cinta, suka, dan yang sama maksud dengannya...



Sekian dahulu, suka saya nak promosi, satu Program Wacana Mahasiswa anjuran batch Gen 07 MediCairo. Nak kata forum, bukan forum, nak kata ceramah, lagi lah jauh. Wacana lah, lagi sesuai. Borak-borak, bincang-bincang.

Tajuknya, We Are Real Doctors. (personally, tajuk yang lebih sesuai saya rasa, Are We Real Doctors? hehe)


Panelis :

Tong @ Izzuddin Nadzif

Asyraf Alfaiz

Nurul Iman Dashuki

Moderator :

adelaa mamat tu...




Ok, maaf salah silap,


Wassalam

Posted in Labels: , , , | Comments

Tunisia, Mesir, Malaysia & Kita

Monday, January 17, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillah, wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah SAW.


Dalam sebulan dua ni, sedar tak sedar, ada beberapa isu hangat yang berlaku sekitar Timur Tengah, iaitu di Sudan dan Tunisia.

Saya rasa tertarik untuk komen sedikit sebanyak tentang isu yang berlaku di Tunisia. Rasanya pertama kali berbicara tentang krisis politik dalam negara dalam blog ni. Tapi takpa lah, harap tulisan ini bermakna...



Overview




Yang menarik tentang isu di Tunisia ini, bahawa kerajaannya mengamalkan sistem pemerintahan 'kuku besi' sejak sekurang-kurangnya 2 dekad lalu. Naiknya presiden Zine Al Abidine Ben Ali sejak tahun 1984, beberapa tahun selepas naiknya Hosni Mubarak, tetapi hanya selepas peristiwa 17 Disember tahun lalu, barulah ada satu gerakan yang jelas dan memberi impak besar hingga ke tahap presidennya, Zine Al Abidine Ben Ali berjaya 'ditendang' keluar dari negaranya oleh rakyatnya sendiri.






Tahukah anda, untuk seorang rakyat Tunisia, ada dua orang mukhabaraat @ Special Branch @ mata-mata? Lagi teruk daripada Mesir rupanya... Maka tak hairanlah sangat susah untuk rakyatnya menentang secara besar-besaran, tidak mampu! hinggalah berlakunya peristiwa 17 Disember lalu...

Mohammad Bouazizi, seorang graduan yang menganggur berumur 26 tahun, cuba cari makan dengan cara berniaga buah-buahan, memandangkan kenaikan harga barangan asas di Tunisia baru-baru ni. Tetapi gerainya disita, dan asetnya dirampas atas alasan tiada permit. Beliau sangat kecewa, dan membakar dirinya sendiri. Tak mati 'on the spot' tapi mati beberapa hari lagi.

Lanjutan dari peristiwa itu, berlaku lagi rentetan kejadian tunjuk perasaan dan tindakan-tindakan menegakkan hak rakyat miskin. Hampir setiap beberapa hari, ada saja orang 'buat hal'... rentetannya boleh dirujuk di SINI



Kata-kata Sayyidina Ali RA



ما جاع الفقير الا من تخمة غنيّ

Tidak akan lapar orang fakir, kecuali dengan 'kenyangnya' orang kaya



Saydina Ali RA merupakan seorang ilmuan agung di zaman Rasulullah SAW, kunci dan pintu segala ilmu. Inilah yang diajar oleh beliau dalam bab ekonomi bagi membangun negara.

Ya betul, tidak akan wujud orang fakir dalam sebuah negara, kecuali dalam masa yang sama ada golongan tertentu yang terlebih 'kenyang' dengan hartanya. Kalimah (تخمة) tukhmah bermaksud 'satiety', kepuasan, atau lebih tepatnya, kalau dianalogikan tengah makan nasi, lepas perut dah penuh makan nasi, dia suap lagi nasi walaupun dah kenyang. Sampai tahap begitu sekali! Dan itulah 'exactly' yang berlaku dalam negara Tunisia, malah dalam kebanyakan negara yang bergolak pada masa kini. Contoh terdekat, MESIR sendiri.





Tak logik langsung, kalau dalam sebuah negara, ada orang yang bergaji berbilion-bilion ringgit sebulan, dalam masa yang sama ada yang bekerja siang malam tapi bergaji beberapa ringgit saja sehari.



Kedaan Di Arab Saudi


Testimoni daripada Ustaz Mahmud, rakannya dari Arab Saudi berkata, keadaan yang berlaku di Arab Saudi, orang membuang daging unta dan kambing dalam tong sampah setiap hari. Sampai satu tahap, separuh daripada seekor unta dibuang begitu sahaja ke dalam tong sampah sebab dah takda orang nak makan.

Kedaan kucing di sana pula, kucing Arab Saudi tak makan daging langsung. Hanya makan ikan sahaja. Walaupun daging dalam tong sampah dah belambak-lambak! Mewahnya kucing d Saudi. Itu baru kucing!





p/s : satu lagi perkara menarik tentang Arab Saudi, dalam pada Perancis dan Qatar serta beberapa negara jiran lain tak terima Zine Al Abidine Ben Ali, tapi Arab Saudi terima beliau masuk dengan hati terbuka. Ada apa ya dengan Arab Saudi? hehe



Keadaan Di Mesir


Bagaimana pula di Mesir? Ada beberapa penganalisa politik menjangkakan, Mesir adalah giliran seterusnya. Anda lihat dan timbang sendirilah bagaimana keadaan di Mesir. Beza tara antara golongan kaya dan miskin, agak jelas di Mesir. Itulah bukti mudah dan jelas pengamalan kerajaan kuku besi.

Moga-moga Hosni Mubarak atau mana-mana SB Mesir tak baca blog ni. =)






Keadaan Di Malaysia


Banyak isu yang berlaku dalam masa beberapa bulan ni. Antara yang berkaitan adalah naiknya lagi harga minyak menyebabkan naiknya harga barang-barang runcit lain. Contoh mudah, bawang putih sebelum ni sekilo hanya lebih kurang RM 3 sahaja, sekarang dah naik RM 6!

Beberapa bulan lalu pula, lepas diumumkan belanjawan oleh DS Najib Tun Razak, rakyat dikejutkan dengan plan membina Menara 100 tingkat bernama apa entah, Warisan Merdeka ke hape ntah.. =) Tambahan lagi, nak lancarkan Hub-Hiburan yang berbajet tinggi. Tak masuk lagi bajet untuk promosi dan peng'agenda'an Konsep 1 Malaysia. Allahu A'lam.

Agak-agaknya, ada tak fakir miskin di Malaysia? Berapa serius perhatian yang diambil untuk golongan yang miskin, tak dapat kerja, mangsa banjir dan sebagainya? Macam mana pula dengan kualiti pendidikan dalam negara? Juga isu kejatuhan akhlak dan maksiat serta kebejatan moral dalam negara, berapa jauh dan seriusnya isu ini diambil perhatian oleh kerajaan? Berapa banyakkah pula belanjawan untuk mengatasi masalah kebejatan akhlak dan moral?

Saya pun tak sempat nak kaji, maka takda fakta dan figura yang lebih detail. Hanya mampu mengutarakan isu, tu saja. =) Allahu A'lam.

Tapi, apa-apa hal pon, kadar hutang Negara kita sekarang ni dua kali ganda dari KDNK, mana tak naik harga minyak! Oh Kerajaan Malaysia ku tercinta~




Suka saya memetik satu kalam hikmah dari Ibnu 'Atoillah As-Sakandari,


اجتهادك فيما ضمنلك و تقصيرك فيما طلب منك دليل على انطماس البصيرة

"Usaha keras kamu dalam perkara yang telah dijamin untuk kamu, dan kecuaian kamu dalam perkara yang dituntut dari kamu, bukti gelapnya pandangan(hati) kamu"



Perkara yang dah dijamin adalah seperti rezeki dan jodoh. Ramai yang sangat bersungguh-sungguh memikirkan tentang macam mana nak cari makan, macam mana nak 'tackle' perempuan dengan berhias dan sebagainya, padahal perkara-perkara tu semua dah dijamin oleh Allah.

Tetapi dalam masa yang sama, bila bab menuntut ilmu, bila bab ibadah, bila bab membantu orang susah, itulah yang dia abaikan. Padahal perkara-perkara itulah yang sepatutnya diusahakan dengan bersungguh-sungguh terlebih dahulu, sebab kalau anda tak bersungguh-sungguh menuntut ilmu contohnya, ilmu itu takkan datang 'menyerah diri' kepada anda!


Kata kuncinya adalah PRIORITI!


Maka, kalau nak ambil kata hikmah ini berdasarkan konteks perbincangan kita, dapatlah dilihat prioriti kepimpinan negara kita. Perkara-perkara hiburan didahulukan, pembaziran duit diutamakan. Mana tidaknya? Bukankah fungsi utama kerajaan adalah memastikan semua rakyatnya mendapat pendidikan, cukup kebajikannya, dan elok akhlaknya? =)




Berbalik... Tindakan Kita?


So, berbalik kepada isu di asal, pemerintahan kuku besi dan sekular terbukti menghancurkan rakyat. Tunisia, Mesir, dan beberapa negara lain. Malaysia pula apa nasibnya? Ada gaya nak jadi macam negara kuku besi ni tak? Fikir-fikirkan lah ya, saya pun tak tahu nak kata macam mana... Yang penting, ada wanita 'besar' dalam negara boleh 'shopping' beratus-ratus ribu sekali shopping, tapi ada rakyat yang masih terkial-kial cari sesuap nasi untuk isi perut setiap hari... Apa kejadahnya itu semua? =))


Maka, apakah tindakan kita? Tak tahu nak cakap macam mana, tapi salah satu faktor yang menyebabkan rakyat Tunisia boleh bangkit sekarang adalah kerana, 50 % rakyatnya adalah golonga berumur 25 tahun ke bawah! Nampak tak kaitannya?? Maka penentu masa depan negara kita adalah terletak pada golongan muda-mudi seperti kita!


Maka... apa tindakan kita? Nampak dah? Tak nampak lagi? Umur anda dah sampai 21 tahun dah? Nampak dah tindakan anda? hehehe


Boleh cari fakta-fakta berkaitan Revolusi Jasmine (lupa bagitahu, revolusi yang berlaku di Tunisia sekarang dinamakan Revolusi Jasmine) di SINI...


Sekian sahaja,


Maaf salah silap


Wassalam~

Posted in Labels: , , | Comments

What Does It Mean To Study Ophthalmology

Thursday, January 13, 2011 by aiyqosim
Bismillah,

Alhamdulillahi wassolatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW...


All praises to Allah, the Ophthalmology End Round Exam just now went smoothly, eventhough frankly speaking, the examiner doctor did answer most of the questions he asked by himself. heheh =)

Anyhow, I specially write this post for you guys, my fourth year Cairo University collegues, to bring up one important question. The question that, for me, is the most crucial of all questions you've successfully answered in the previous exams. A 'must-be-individually-answered' question, which is...


WHAT DOES IT MEAN TO STUDY OPHTHALMOLOGY?


(APA ERTINYA KAU BELAJAR OPHTHALMOLOGY?)




Yes, it takes 2 months in Egypt for a full course of Ophthalmology in Egypt, in comparison to only 2 weeks in Malaysia. But, what have we gained? What have we learnt in this 2 months? Sketch it in your own mind please...

I was astonished, when we started the course in November 2010, that for the whole 2 months, we are discussing about our 2 eye balls and the tissues around it. Just about two tiny little 2.4cm spheres! And it takes also a 4 inches-thick well-known Kanski text book to tell us about these 2 tiny balls.


"What is sooo special about these balls anyway?"



Fovea Centralis

Do you know, that there is an area named Fovea Centralis at the back of the eye, that is responsible for our visual acuity, color vision, and formed sense? It is the part that is responsible for most of the function of the eye, to see the world. That is to say, the part that plays the 'hero part' of your eye. And do you have any idea how big it is? It's only 1.5 mm in diameter! And you are seeing the whole universe with this 1.5 mm Fovea. Subhanallah...



Eye Ball & Diopter

Do you have any idea, how big(or small) is 1 mm? It is as big as the piece of fingernail you cut every Friday. Or less? =)

The issue is, for every 1 mm change in the horizontal length of your eye ball, there will be a change of 3 Diopter of your vision. If you have extra 1 mm length in your eye ball, your eye power will drop as much as 3 Diopter!




In other words, only 1 mm change in eye ball length will change your vision from crystal-clear to haziness!




The point is, look at how meticulously Allah has created us. How sharp the details are in every organ inside our body, for only as small change as 1 mm will affect our life significantly. Subhanallah...


صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ

(such is) the artistry of Allah, who disposes of all things in perfect order:

-Surah An-Naml, verse : 88-



The Best Superimpose Machine

Do you know, the eyes differ from all other paired organs in the human body in that each eye perceives one image of the image seen, yet both eyes are seeing from its own different visual angle.

Alhamdulillah, thanks to Mr. BRAIN (Area 18) for being the best super-impose machine ever! And also, thanks to Extra Ocular Muscles for having equal muscle balance in order to bring both eyes directed to the same object of regard. Subhanallah...





Precorneal Tear Film

Please refer to previously written post... LINK


.......................................................


Again, let us remember one thing. To seek for the truth, or to find the miracles beyond Allah's creation, it is as simple as to see into ourselves!


وَفِي أَنفُسِكُمۡ أَفََلا تُبۡصِرُونَ

"As in your selves, will ye not then see?"

-Surah Ad-Dzariaat. verse : 21-


.........................................................


So, have you got the message? We are not ordinary students. We are Muslim students. So make a difference!

Give meaning to what you've learnt. Seek for the signs of The Creator in everything we do, in everything we study, in everything we see, as it is the principle of learning that Allah has thaught and shown to us in Surah Al-Qhaashiah, verse 17-20;


"Do they not look at the camels, how they are created?

At the heaven, how it was raised high?

At the mountains, how they were set down?

And at the earth, how it was spread out?

So remind, [O Muhammad]; you are only a reminder."




So.... have you got the answers? ;)



Jazakumullah kheir, thanks for reading.



Wassalam



p/s : E.N.T, here i come! yahhooo~
Posted in Labels: , , , , | Comments

Kisah Ibn Rusyd Sambil Dinner

Tuesday, January 11, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem

Alhamdulillah, wassolatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW.


Sedang makan malam secara berjemaah tadi, tiba-tiba entah macam mana Juwe(Hazwan Rusli) boleh terbuka topik tentang mahasiswa Pengajian Islam & mahasiswa Perubatan.


gambar hiasan : orang2 bujang meraikan besday fahim kot.. chef khas dari abu risy, moji(dua dari kanan) yang baru sambut besday aritu


Isunya, mahasiswa Perubatan, juga belajar untuk Islam, walaupun bukan Pengajian Islam, dengan syarat ikhlas kerana Allah. Lepas tu tiba-tiba tersebut kalam yang mahsyur oleh Ibnu Ar-Rusyd,


"Barangsiapa belajar anatomi(perubatan), bertambah imannya"


Saya teringat kisah yang diceritakan oleh Ustaz Mahmud, tentang Ibn Rusyd rahimahullah. Cerita tentang kisah hidupnya. Ibn Rusyd lahir pada tahun 1126, merupakan seorang ulama dan cendekiawan Islam. Pakar dalam bidang falsafah Islam, faqih dalam mazhab Maliki, aqidah, matematik, perubatan, geografi, dan macam-macam lagi.

Mengikut satu riwayat, yang menariknya, beliau adalah salah seorang diantara ulama yang hidup dalam keadaan miskin dan mati juga dalam keadaan miskin. Di rumahnya, terdapat timbunan kertas, buku dan kitab karangannya. Setelah beliau meninggal dunia pada tahun 1198, isterinya ditinggalkannya dalam keadaan miskin.

Namun, 15 tahun (lebih kurang, dah lupa..) selepas itu, di kala isterinya masih hidup, datang pemerintah zaman itu, menziarahi rumahnya, dan membeli segala khazanah ilmu milik Ibn Rusyd. Maka kaya raya lah isteri Ibn Rusyd dengan hasil tulisannya.

Ya, hidupnya miskin dan tidak dikenali, tetapi berkat keikhlasannya menuntut ilmu dan menulis, sampai sekarang kita mendengar namanya disebut, dan hasil tulisannya dipetik.


..............................................


Seorang lagi ulama agung, Al-Imam An-Nawawi rahimahullah, lahir pada 631 H, dan meninggal pada 676 H. Umurnya mengikut setengah riwayat hanyalah 45 tahun sahaja. Ya, 45 tahun sahaja, tetapi selepas lebih 800 tahun beliau meninggal dunia, hasil pemikirannya masih relevan dan digunakan sebagai panduan utama dalam beberapa bidang ilmu seperti fiqh Mazhab As-Shafi'ie dan Hadith! MasyaAllah...


Suka saya berkongsi satu kalam.


الاءخلاص و السّرّ بقاء العمل


"Ikhlas dan rahsia itu mengekalkan(to conserve) amal"

(tak tahulah tepat ke tak pemilihan perkataan bahasa Melayu tu, Allahu A'lam)


Tiada siapa yang tahu tahap keikhlasan seseorang, hatta diri kita sendiri pun tak tahu kita ni ikhlas ke tak. Tapi, kesan dari keikhlasan sesuatu amal itu boleh dirasai bahkan boleh dilihat. Ia akan mendatangkan berkat dalam perbuatan. Kesan amal yang ikhlas akan berpanjangan dan berkekalan insyaAllah.

Sangat banyak kisah para alim ulama. Antara yang saya dengar secara live adalah daripada orang yang menyaksikan sendiri secara live, mayat seorang hafizah Al-Quran yang tidak reput walaupun dah beberapa tahun meninggal dunia. MasyaAllah... Dikisahkan oleh Ustaz Hairul Nizam, waktu 'makan-makan' lepas habis forum M2M (Munajat To Mumtaz) anjuran BKAWM (Rumah Anak KL) tempoh hari. Terasa inferior di situ.. =)

(terima kasih banyak kepada orang yang memberikan peluang untuk saya duduk bersama orang-orang hebat macam Ust. Adlan & Ust. Hairul. jasamu dikenang.... )



dari kiri : ibrahim, ust adlan, ust hairul, ust bazli(kot...hehe)


Sekian sahaja, perkongsian ringkas, sementara pening kepala baca buku ophthalmology, harap bermanfaat...


Allahu A'lam,


Wassalam


*Doakan kami, group 14 Ophthal Cairo U yang exam end round Khamis ni, dan juga sahabat-sahabat Tahun 5 Cairo U, dan juga semua sahabat-sahabat yang sedang exam period seminggu dua ni. Bittaufeeq wannajah semua!
Posted in Labels: , , , , | Comments

Alfaiz, Mahathir & Fadzilah Kamsah : Antara 3 Darjat

Thursday, January 6, 2011 by aiyqosim
Bismillahirrahmaanirraheem

Assalamu'alaykum wbt.


Malam ni berlangsung Majlis Solat hajat & Bacaan Yasin untuk budak lelaki Tahun 4 Cairo University. Agendanya macam biasa, Solat Maghrib berjemaah, bacaan Yasin dan doa selamat, ucapan Arif Aizat ketua batch kami, ucapan motivasi special dari Alfaiz, Solat hajat, dan makan-makan.

Benda biasa saja, tapi ada sesuatu yang luar biasa yang kami semua dapat malam ni. Dalam slot motivasi special dari saudara Asyraf Alfaiz, selaku budak yang konsisten Mumtaz 3 tahun berturut-turut, tapi tak pernah kisah nak dapat mumtaz ke tak. Suka saya nak kongsi beberapa isi daripada kata-kata beliau sebagai penanda bermulanya tirai exam mid-year Kasr El Ainy Medical School Cairo University.


Aidilfitri 2007 : gambar bebudak SMAP (Kajang + Labu). Alfaiz 2 dari kanan. Copuk tersesat dari SMAKL, Najib tersesat dari MCKK. hehe


Nota : di bawah ini adalah hanya beberapa points yang sempat saya ekstrak. teks penuh, banyak sangat Alfa cakap. Kena tanya dia sendiri lah kot...


1) Salah Konsep Tentang "Nak Hadapi Exam"

Ramai yang takut bila hadapi exam. Bila exam dah dekat, mula lah menggelabah. Tiba-tiba hormon kita berubah. Tak dan nak keluar bilik, nak jumpa orang. Semua buku dibeleknya.

Tapi, sebenarnya, macam mana nak hadapi exam, adalah dengan melihat exam itu dari satu sudut yang lain. Tapi, macam mana?

Senang saja. Exam bukanlah perkara terbesar dalam hidup kita as a medical student. Exam ni benda kecil saja. Ada yang lebih besar daripada exam. Iaitu visi kita as a future doctor. Kita kena tetapkan siap-siap,

"apa aku akan jadi pada tahun ini? Apa aku akan jadi tahun depan? Apa akan jadi bila aku final year? Apa akan jadi bila aku HO nanti? Apa akan jadi lagi 5 tahun? Apa akan jadi 10 tahun lagi?"


Maka, takda lah kita terlalu obses nak mendapatkan FULL MARK atau PERFECT RESULT atau HIGHEST RANKING dan yang sewaktu dengannya. Kalau kita letakkan visi kita di atas daripada exam kita, kita akan sedar bahawa exam ni simple saja. It's a part of our vision. Part of the journey, bukannya the journey itself.

So, jangan takutlah lepas ni nak hadapi exam ya. =)


2) Comfort Zone

Kita di Mesir ni, berada dalam comfort zone. Kita tiada bangsa lain untuk bersaing (budak Arab?). Di Malaysia, ada orang Cina, ada orang India. Bak kata Alfaiz,

"kita kat Mesir, dapat mumtaz dah kira macam gempak gila. Padahal...(sambung sendiri la ye..)"

Keadaan yang terlalu selesa akan memakan diri kita sendiri. Akan menipu diri kita sendiri. Dirasakan sudah ok, sudah bagus. Dirasakan tenang dan gembira sahaja. Tetapi realiti yang sebenar, kita tak sedar.

Maka, solusinya, mudah sahaja. Pengetahuan umum! Banyakkan membaca. Banyakkan baca surat khabar. Banyakkan baca buku-buku ilmiah. Baca sirah nabi Muhammad SAW. Banyakkan baca kisah-kisah orang berjaya. Banyakkan baca buku-buku self-help. Banyakkan baca AL-QURAN, sebab ayat pertama diturunkan Allah kepada Nabi SAW adalah "IQRA'!" atau "BACALAH!"




3) Tun Dr. Mahathir

Tun Dr. Mahathir menulis dalam bukunya, The Malay Dilemma, orang melayu, sebenarnya ada kekuatan dalam diri mereka. Cuma tak yakin saja. Mengharap orang lain memberi. Menerima sahaja.

Beliau menceritakan dalam blognya pula, bahawa sewaktu belajar Perubatan di King Edward's College di Singapura dulu, "I was qualified, but less qualified". Sebab beliau diterima masuk disebabkan kuota 6 orang Melayu yang diberikan British. kalau nak ikutkan kelayakan, takda orang Melayu dapat masuk waktu tu, semuanya orang Cina. Itu dulu, tapi masih berlaku lagi sekarang. So, takkan kita nak biarkan saja perkara ni berlaku masa kini?




4) Dato' Dr. Fadzilah Kamsah

Dato' Dr. Fadzilah Kamsah cakap, masalah kita adalah, bukannya tiada bakat. Bukannay tiada kebolehan. Bukannya tiada ilmu. Bukannya tiada 'power', tapi TAK YAKIN! Inferiority complex. Sikit-sikit tak boleh. Sikit-sikit tak sanggup. Sikit-sikit tak yakin. Sikit-sikit,

"bagi orang lain lah.."

Nak berjaya, hanya kena think positive! Yakin sebelum, semasa, dan selepas membuat sesuatu. Itu kan konsep tawakkal namanya?




Itulah sedikit sebanyak yang Alfaiz kongsikan. memang bermakna malam ni. ceewah~ Jazakallah kheir...


Kalau cerita pasal 'think positive' ni pula, teringat saya pada Prof. Dr. Muhaya Mohamad. kalau ada masa kosong, taip saja Prof Dr muhaya dalam YouTube, keluarlah videonya. Dengarlah beliau berceramah. Positif, positif, positif! Lepas dengar beliau bercerita, rasa macam jadi budak baik. Positiiiif saja! =)


Tak tahu nak letak mana gambar ni, so post kat sini la ya...


Akhirnya, suka nak promosi the first ever PERUBATAN WINTER CARNIVAL (PWtC) 2011 yang akan berlangsung pada 7-10 Februari ni insyaAllah. Ini adalah kesinambungan daripada Seminar PERUBATAN Kali Ke-3 : Profesionalisme Mac tahun lalu. Tapi, sukacitanya, esok akan mula dibuka pendaftarannya. maka, berlumba-lumbalah untuk mendapatkan tempat sebagai peserta ya! Sila ke LINK INI. =)


Sekian, wassalam


Posted in Labels: , , , | Comments

Al-kisah Fuul, Laut Merah, & Kaldai

Monday, January 3, 2011 by aiyqosim






Assalamu'alaykum wbt.

Alhamdulillah, wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW.


Sekali lagi, saya sempat mencuri sedikit masa barang 10 minit untuk mengisi blog ini. Sekadar ingin berkongsi satu kisah yang diceritakan oleh Ustaz Mahmud. Kisah benar katanya. Yang memakan masa 2-3 saat selepas tamat kisah ni barulah saya faham apa yang nak diceritakan. iya lah, baru nak bertatih memahami Bahasa Arab lah katakan... =)


.......................................................


Kisah benar yang berlaku pada seorang pelajar PhD dalam Bahasa Arab di satu universiti Mesir, beliau adalah orang Syria. Musyrif ataupun supervisor pelajar ini adalah seorang saterawan Arab Mesir yang terkenal, Toha Hussein.


Satu hari, di dalam kelas, ketika sedang membaca di hadapan Toha Mussein dipisahkan dengan satu meja, lelaki tadi tersalah baca satu perkataan. Maka Toha Hussein memarahi pelajar itu dengan berkata,


"ما الفرق بينك و بين الحمار؟"

"Apa yang memisahkan (membezakan) kau dengan keldai?!"


Pelajar tadi itu agak terasa dengan cara Toha Hussein menegurnya, maka beliau pun dengan selambanya menjawab,


"الطاولة"


"meja ni!"



Ya! Caciannya terkena kembali ke mukanya. Akhirnya, pelajar itu dibuang universiti kerana telah 'mengenakan' Toha Hussein. Dan pelajar itu kembali ke Syria, mendapat doktor PhD, menjadi seorang guru/profesor yang hebat di Syria. Tak pasal-pasal Toha Hussein tu pula yang kena "keldai"!


...............................................


Walau siapa pun kita, kita masih manusia. Kita tiada hak untuk menghina manusia lain disebabkan kesalahnnya dalam menuntut ilmu, atau disebabkan apa-apa kesalahan sekalipun.

Mereka yang suka menghina orang lain, tak lain tak bukan, dalam hatinya mesti ada perasaan "aku lagi bagus dari dia!". Kalau tak, masakan dia menghina orang lain sedangkan kalau dia ambil masa seminit sahaja untuk melihat apa yang dirinya sendiri buat, maka dia akan merasakan dirinya adalah paling hina dan paling layak dikutuk.

Sifat ini dinamakan TAKABBUR. Maksudnya, merasakan dirinya lebih baik dari orang lain dan merasakan orang lain lebih rendah dari dirinya, kemudian suka membesar-besarkan dirinya. Semuanya, "AKU"!


"Aku hebat..."

"Aku pandai..."

"Aku mantap..."

"Aku berakhlak mulia..."

"Aku bagus..."


Dan semua yang rendah dan hina, adalah orang lain atau "DIA".


"Dia busuk..."

"Dia sengal..."

"Dia bodoh..."

"Dia lembap..."

"Dia tak disukai..."



Allah berfirman, dalam surah An-Nahl, ayat ke-23.


"...sesungguhnya, Dia (Allah) tidak menyukai orang yang sombong."



Ya, siapa-siapa sahaja yang sombong! Tidak kira anda doktor kah, atau lawyer kah, atau engineer kah, atau ahli muzik sekali pun, anda tetap tak dapat lari dari hakikat bahawa anda adalah seorang manusia. Waktu 'baby' dulu orang lain yang basuhkan najis anda, dan bila dah tua nanti pun orang lain juga yang akan basuhkan najis anda. Itu pun kalau ada yang sanggup. =)


Jadilah kita manusia yang merendah diri, sebab percayalah, tak ada sesiapa pun yang suka bila melihat kita menyombong.


Sekadar berkongsi satu lagi kisah benar, perbualan diantara seorang Arab Saudi dengan Arab Mesir yang bekerja di Saudi. Harap anda tersenyum lepas baca =)


Saudi : Orang Mesir, pagi-pagi makan apa?

Mesir : Fuul (kacang parang atau fava bean)

Saudi : Tengahari pula?

Mesir : Fuul

Saudi : Malam?

Mesir : Fuul

Saudi : Keldai makan fuul, korang orang Mesir pon makan fuul sepanjang hari. Jadi, apa yang memisahkan (membezakan) orang Mesir dengan Keldai?

Mesir : Laut Merah!






Semoga kisah di atas ni bermanfaat. Sekadar berkongsi. Saya juga tak mungkin terlepas daripada gejala-gejala negatif ini, maka minta dijauhkannya dari kita semua. InsyaAllah...


Dalam kesempatan ini, suka saya nak mengucapkan "safr sa'eed" kepada Abang Syazwan yang akan pulang ke Malaysia lewat malam ni. Didoakan semoga keputusannya najah, dan selamat berbakti untuk Ummat di Malaysia nanti insyaALlah....


Sebelum habis, nak jemput anda semua ambil cakna blog ni, LINK. Sebagai anak jati Melaka yang lahir dan membesar di Selangor, saya rasa terpanggil untuk membela Badan Kebajikam Melaka di mesir ni, BKKIMM...


Allahu A'lam


Wassalam


abg Syazwan @ rumah Perlis
Posted in Labels: , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture