Sekitar Kuliah : ...Kesian Dr. Nadia...

Monday, March 7, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem

Alhamdulillahin wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah

Assalamu'alaykum wbt.


Hari ni saya ke kuliah, Kasr el-Ainy untuk beberapa sebab. Pertamanya, untuk tengok keadaan student Arab Mesir buat demonstrasi. Apa yang dituntut mereka, berapa ramai yang ikut serta, dan sebagainya. Kedua, saya nak jumpa Head Of Department yang mana sempat, untuk confirm kan status dan jadual kuliah, dan sebagainya. Ketiga, nak ziarah tempat pelancongan terbaru di Cairo, Medan Tahrir.



Sekitar Kuliah

Keadaan sekitar kuliah macam biasa. Cuma tiada lagi polis jaga depan pintu besar. Digantikan dengan brader-brader berbaju kemeja biru bertali leher biru. Tahap kebersihan(atau kekotoran?) masih sama. Tiada bangunan terbakar atau rosak.

Gerai SONDOS masih seperti dulu, bezanya, sekarang Krib dah ada Combo! Beli Krib, dapat air Pepsi sekali. (Ada kemajuan sikit..)

Sebelum ni saya ada terjumpa satu gambar dalam facebook, orang Mesir beratur nak naik tremco(minibus). BERATUR! Entah mana lah dia ambil gambar tu, sebab keadaan macam biasa je, tu semua konspirasi je :)



Sondos masih selamat insyaAllah...


Status Kuliah Dan Jadual

Sempat saya dengan Mat Syamirul berjumpa dengan Head of Department Microbiology, Dr. Samia. Dia maklumkan, bahawa di peringkat ketua-ketua department, memang dah ada meeting dengan Dr. Nadia dan dibuat penyelarasan. Tapi tu untuk student kelas MOU la.

Secara keseluruhannya, sesi akademik Cairo University telah dianjak sebanyak 2 minggu. Maka, segala jadual asal, akan dianjak ke belakang sebanyak 2 minggu. Cumanya, pelajar Malaysia, bukan cuti 2 minggu saja, tapi 3 minggu. Maka, solusi bagi masalah ini adalah, setiap minggu, akan ada kelas tambahan atau extra hours untuk setiap subjek yang dipelajari. Maka, at the end, silibus tetap akan habis dalam masa yang sama dengan pelajar Arab.

Kuliah untuk student Malaysia Cairo University akan bermula pada minggu depan. Kalau jadual asal kelas bermula hari Sabtu, maknanya kelas akan bermula pada 12 Mac. Kalau hari Ahad, 13 Mac, begitulah seterusnya. Maka, automatiknya, bebudak preklinikal, should be no problem lah. Kuliah macam biasa je.

Cuma mungkin masalah sikit kepada pelajar clinical MOU. Sebab kita semua dalam round. Tapi untuk tahun 4, insyaALlah takda masalah, department ENT dah buat jadual baru untuk kita. Sekarang, kuliah kita 4 HARI SEMINGGU! Untuk compensate kelewatan seminggu kita datang kelas. so,... puas hati??? :) Jadual seperti dalam gambar.

Untuk tahun 5 pula, saya masih musykil, tak tahu cerita. Sebab exam Surgery korang patutnya dah dekat kan? Maybe boleh tanya Yusri lah ye.

Untuk student G2G pula, saya telefon Atase Akademik Education malaysia Mesir, Ustaz Khairi Jalaludin pagi tadi. Macam mana dengan pelajar G2G sebab kalau nak ikutkan, kuliah Arab dah mula dah minggu ni, sedangkan pelajar Malaysia pulang minggu depan. Dia tak sure sangat, tapi katanya, kalau yang berkaitan tertinggal silibus dan exam(especially pelajar clinical), EM boleh tolong buat surat, minta diambil sekali dengan pelajar MOU. Katanya lah... insyaALlah kheir kot...



Jadual kelas ENT untuk 4th Year Cairo University



Sekitar Demonstrasi Di Kuliah

Saya tak sangka semangar revolusi Mesir boleh merebak sampai ke kuliah perubatan Kasr el-Ainy, Cairo University. Sekumpulan Arab Mesir dah buat demo semalam(Ahad) dan buat lagi hari ni. Demo dibuat dengan tujuan utamanya adalah menuntut Dr. Nadia Al-Feky, Vice Dean kuliah untuk letak jawatan sebagai Vice Dean. Rupanya, dalam senyap-senyap, bebudak Arab ramai yang tak puas hati dengan pentadbiran University. Tapi, punca utama didesak Dr. Nadia letak jawatan adalah, sebab abangnya, Anas Al-Feky adalah bekas menteri dalam kabinet Mubarak dulu. Patut laaa...

Cumanya, dalam kesempatan buat demo, bebudak Arab tu ada buat tuntutan lain sekali. Ada beberapa perkara yang mereka tak puas hati. Dan yang paling menarik hati saya adalah, MEREKA TAK PUAS HATI DENGAN 'KE-TIDAK-SAMA-RATA-AN HAK' ANTARA STUDENT MESIR DAN STUDENT MALAYSIA! Terkejut juga dengar perkara ni diutarakan dalam demo. memang jelas dalam bait-bait laungan yang diorang jeritkan, berbunyi,


أنا مصري يا عزيزي , حقّ أكثر من ماليزي

"Aku orang Mesir, Hak aku (sepatutnya) lebih daripada orang Malaysia"


Saya berada di tempat kejadian dengan Mat Syamirul, lepas dengar rangkap pasal Malaysia tu, kami dengan selamba je ambil gambar lagi depan-depan diorang. Hehe.

Tak tahu lah nak kata macam mana. Tapi rasanya mereka ni tak kaji dulu dengan mendalam senarai tuntutan mereka. Kalau di Malaysia, ada pihak yang tak puas hati, biasanya didahulukan dengan memorandum. Dalam memorandum tu lah ada semuanya. Ada segala tuntutan. Ada buat kajian dulu, patutkah sesuatu perkara tu dituntut. Apa cadangan penambah baikan. Apa yang kurang, dan apa yang patut ditambah. Lengkap dan detail. tapi mereka ni hanya melaung-laungkan saja. Mendesak secara 'desak'.

Kalau nak ikutkan, apalah yang tak sama ratanya antara pelajar Malaysia dengan pelajar Arab? Kelas kami sempit dalam department, kelas diorang besar dan luas dalam dewan kuliah utama(mudarragat). Dewan kuliah diorang dah siap renovate, besar, baru, selesa, ada mikrofon, siap ada aircond lagi. Dewan kuliah kita kecil, sempit, bawah tanah(tahun 1 & 2), takda mikrofon, takda aircond.

Jadual belajar budak Arab efisyen, satu subjek satu jam. Lecture pagi, otak fresh, praktikal petang. Jadual kami, satu subjek ada sampai sekali harung 3 jam straight! Praktikal buat pagi, lecture buat petang, iaitu waktu paling sesuai untuk tidur!

Yuran kami mahal BERPULUH KALI GANDA DARI ARAB sebab kami kelas MOU.

Haaa, apa lagi yang tak sama rata nya??? Allahu A'lam... Mungkin kalau saya berada di tempat mereka pun, saya akan rasa tak puas hati kot.. Iya lah, cuba bayangkan, kita ni(orang Malaysia) di mesir, umpama Bangla di Malaysia. :) Saya pon kadang-kadang bengang juga dengan Bangla-bangla di bangi tu, kalau berjalan sesama mereka, kecoh, dah la ramai! hehe. Macam tu lah kot perumpamaannya...

Maka, masing-masing kena belajar bersyukur dengan apa yang ada... Jemput ke LINK ini untuk belajar bersyukur sikit...













Dialog Dengan Dr. Samia

Waktu berjumpa Dr. Samia, sempat saya bertanya, apa pandangan beliau terhadap demo yang budak Arab buat terhadap Dr. Nadia?

Pertamanya, dia kata, dia tak suka demonstrasi macam tu. Mungkin maksud dia, demonstrasi 'kampungan' macam tu. Kemudia, dia kata Dr. Nadia ni seorang yang sensitif. Dia akan buat apa yang baik untuk semua orang. Kalau memang ramai yang tak suka dia, kemungkinan besar dia akan turun juga, sebab memikirkan kebaikan untuk semua. Dr. Samia juga kata, Dr. Nadia sekarang tengah sedih. Hmm... Sedih la pula dengar dia cakap macam tu. :)

Tapi takpa katanya, sebab biar siapa pun yang ambil tempat Vice Dean tu, sistem University tetap jalan macam biasa. takda kesan buruk ke apa ke. So, doakanlah yang terbaik untuk kita semua ya...


Sila ke link youtube ini untuk video demo hari Ahad





Tahrir square. background Mugamma'. Ada rumours kata mugamma' terbakar tempoh hari. Tapi sebenarnye yang terbakar, bangunan lain. mugamma' masih sihat wal afiat. InsyaAllah makcik kat atas tu masih sihat dengan syai nya. :)


Mat Syamirul di depan Hardee's Tahrir yang dah tersadai... so, kena cari alternatif lain lah ye



Rasanya sekadar tu dulu. Semoga bermanfaat insyaAllah...


Jumpa nanti di Mesir ya~


Wassalam

Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture