Koptik-Muslim Pasca Revolusi & Kami

Tuesday, March 8, 2011 by aiyqosim
Bismillahirrahmaanirraheem

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah...


Bosan menulis tentang demonstrasi dan perkara berkaitan dengannya. Tapi cuma nak maklumkan, demonstrasi di Main Campus Cairo University dah masuk paper. Students sampai ada yang tidur malam dalam kuliah. Terbaru, sistem amnu daulah di Mesir dah dimansuhkan. Reaksi beberapa Arab Mesir semalam, macam seronok je.

Sedikit update berkenaan demo di Cairo University di SINI.

Tak habis demonstrasi di Cairo Universiti, dah timbul satu isu baru pula. Lagi besar daripada isu pelajar. Isu pertembungan Kristian-Muslim di Mesir. Faktor pemulanya berlaku 2 atau 3 hari lepas, di bandar Etfeeh, Giza. Bermula apabila satu keluarga Muslim mendapat tahu seorang ahli keluarganya perempuan ada hubungan sulit dengan seorang lelaki Kristian Koptik. Kemudian, rentetan dari itu, berlaku pergaduhan, sehingga 2 orang Muslim terbunuh. Kemudian, dibakar pula Gereja Al-Syahedayn sebagai balas dendam.


Sumber berita boleh didapati dari Masr El Youm di SINI juga di SINI




Golongan Koptik berkawal sementara Muslimin solat


Teringat semasa minggu revolusi tempoh hari, golongan Kristian Koptik bekerjasama dengan baik dengan Muslimin dalam menjatuhkan Mubarak. Ketika waktu solat, umat Islam solat dan puak Kristian Koptik membuat benteng manusia dan berkawal dari ancaman polis Mesir. Namun, timbul pula isu baru beberapa hari ni.

Maka, semalam, ada protest besar-besaran di beberapa jalan utama di Cairo menyebabkan traffic jam yang amat dahsyat. Antara tempat mereka berkumpul adalah di kawasan Qal'ah Salahudden Al-Ayyubi dekat Sayeda Aisyah. 2 orang yang sempat merasa tersangkut dalam jam ni adalah, Mentol dan Bro Warouq. Memang dahsyat sampai kereta di Solah Salem dari kawasan ARMA ke Sayeda Aisyah tu tak bergerak langsung! (tu yang Bro Warouq terpaksa meng'kandas'kan dirinya di ARMA malam tu walaupun tak redho. Tapi ok gak, dapat tengok Arsenal kena 'titik' ngan Barca. hehe :)



Beliau adalah Nazrul Syazwan aka Warouq




Fenomena Menarik

Satu fenomena yang menarik ingin saya kongsikan. Fenomena yang sangat jarang kita lihat di Malaysia. Gejala yang biasa dalam masyarakat Mesir semenjak sekian lama, bukan sebab pasca revolusi. Tapi pasca revolusi, semangat ni makin ketara. Semangat ni masih kurang dalam masyarakat kita di Malaysia.

Semangat kerjasama dan bertolong bantu. Dalam keadaan, anda tak mengenali orang lain, tak pernah berjumpa, bukan kaum keluarga anda. Tapi dalam keadaan kecemasan, mereka boleh 'organize' dan bekerjasama untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

Saya sangat terkesan dengan testimoni dari sahabat bernama Nurhelmi a.k.a. Mentol. Mentol menyaksikan sendiri, macam mana dalam perjalanan ke Sayeda Zainab, jalan sangat sesak sampai tak bergerak. Apa yang driver-driver ni buat? Ramai yang keluar dari kereta. Yang berdekatan dengan bahu jalan, 'park' kereta masing-masing dan keluar untuk tolong pemandu-pemandu lain.


Beliau adalah Nurhelmi aka Mentol




Ada yang buka penghadang jalan di depan Hadiqah Al-Azhar untuk bagi laluan kereta buat 'U' Turn.

Ada yang cari batu, dan susun di sepanjang divider jalan untuk bagi laluan kereta nak 'U' Turn.

Ada yang jaga di pangkal jalan berdekatan dengan Darul Ifta' untuk arahkan kereta yang nak masuk jalan tu, untuk 'deviate' ikut Jalan Medan Hussein.

Polis memang takda. Tapi selagi ada masyarakat yang prihatin dan boleh memimpin dan bekerjasama, semuanya akan berjalan lancar, biar dalam keadaan apa sekalipun.

Saya bayangkan, mereka tak kenal sesama mereka pun, tapi demi melancarkan keadaan traffic dan keselesaan dan kemudahan semua orang, mereka boleh 'organize'.



Fenomena

Fenomena masyarakat kita di Malaysia, kena ada 'Program Gotong-royong Anjuran Masjid Kariah' dulu baru semua orang nak berjumpa dan bekerjasama.

Terkadang(atau selalu?), hatta sesama orang yang saling kenal-mengenali pun, tak boleh nak bekerjasama dalam perkara yang MEREKA SEPAKATI! Belum lagi perkara yang tidak disepakati. Semua nak bawa haluan masing-masing. 'Kepala' masing-masing.


Memandang dari skop kita sebagai Muslim pula, kita telah dikurniakan panduan serba lengkap. Kerja kita, hanya 'turut perintah' saja. Bukan kah ada disebut dalam Al-Quran,


"Sesungguhnya orang Mukmin itu bersaudara..."

Surah Al-Hujuraat, ayat 10


Tapi kenapa kita tak boleh bekerjasama dan bersepakat?


Bukan kah Rasulullah berpesan,


وقال صلى الله عليه وسلم: "المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضا وشبك بين أصابعه" متفق عليه.

Rasulullah SAW bersabda, "Orang Mukmin dengan mukmin yang lain umpama bangunan, ia saling memperkuat satu sama lain". dan Nabi SAW menyilangkan jejari baginda.



Itulah yang dimaksudkan dengan Ukhuwwah Islamiyyah secara ringas.




Perumpamaan ukhuwwah sesama Muslim



Dengan 'geng kita' kita senyum, dengan 'geng dia' pun kita senyum. Dengan 'geng kita' boleh berborak mesra, tapi kenapa dengan 'geng dia' kita borak acuh ta acuh saja? Muka pun tenag serius semacam saja. Dengan 'geng kita' bergelak tawa berjaulah, dengan 'geng dia' dijemput pun, "tak pa lah! lain kali ja..."

Bagaimana masih boleh terjadi gejala 'tikam belakang', tajassus, dan sebagainya? Sedangkan kita duduk dalam komuniti Muslim.


Tidak memaksudkan sesiapa secara spesifik, tapi sebagai muhasabah kepada diri saya sendiri dan juga sahabat yang lain juga.

Bukan kah kita nak semua orang masuk syurga sama-sama? :)



Maka...

Maka, perbaikilah hubungan sesama kita. Tingkatkan semangat kerjasama dan kejiranan sesama kita. InsyaALlah kita akan membentuk dunia yang aman sejahtera.



Yang penting.... "kerjasama!"




Saya taknak buat ayat yang berbentuk ke'akhowatan', tapi takpa, saya cakap je la. Sesungguhnya, saya mendambakan kemesraan dan semangat persaudaraan di zaman Rasulullah SAW. Alangkah baiknya kalau kitalah golongan yang mengembalikan 'semangat' itu. Kan kita nak ke syurga sama-sama? =)

Dan saya pasti, anda semua juga 'mendambakan' perkara yang sama, tak gitu?



............................................................................................



Ok, saya rasa cukup dulu setakat tu. Hari ni, saya rasa seronok. Mungkin sebab sahabat-sahabat JPA nak sampai Cairo tengahari ni. Dah rindu dah kot(ceeewah). Semoga semuanya berjalan lancar. Ye lah, seronok, sebab ahli-ahli rumah dah nak sampai, boleh lah kemas-kemas rumah yang dah terbengkalai sebulan tuh. Ke cane? ;)



Gambar hiasan : kenangan kelas MEG 5 di INTEC, persediaan sebelum fly ke Mesir



Sekian saja, semoga kita diampunkan dari dosa yang kita lakukan, dan saya mohon maaf jika ada mengguris hati sesiapa saja. Sesungguhnya, saya telah mengguris hati saya terlebih dulu sebelum saya tulis entri ini...


Allahu A'lam,


Wassalam
Posted in Labels: , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture