Isy, Tak Minat Lah! [Motivasi]

Wednesday, January 19, 2011 by aiyqosim



Bismillah

Wassolatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW.


Kes 1

Dulu ada seorang sahabat ni, sewaktu zaman saya tinggal di Dewan Malaysia ARMA, malas sangat hadir ke kuliah. Sampai tahap exam pun tak datang. Puas lah ustat-ustat & abang-abang di ARMA ni termasuk saya jumpa dia. Borak-borak. Consult. Nasihat. Tanya masalah. Tanya apa boleh bantu. Semuanya gagal. Kecewa betul (baru nak test power kaunseling. takde bakat rupenye...) =)

Selidik punya selidik, rupa-rupanya, sahabat ni dulu sewaktu isi borang permohonan melanjutkan pelajaran, dia nak sambung belajar di tempat lain. Negara yang lebih popular dari Mesir. Tak tahu macam mana, dihantar sampai ke Mesir, bumi padang pasir yang penuh pancaroba ni! Ye lah, siapa lah yang nak belajar di Mesir ni? Kalau anda dah sampai Mesir, baru lah dapat faham erti kalam ni. Mungkin ada dalam kalangan pembaca blog ni yang studi di Mesir menghadapi perkara yang sama... :D



Kes 2

Ada seorang mamat ni, dia ambil jurusan perubatan. Budak medik lah ni. Tapi, sepanjang tempoh pengajiannya, dia takda langsung menunjukkan minat dalam medik. Belajar pun malas. Baca buku pun malas. Baca komik boleh pula. Assignment pun tak buat. Tapi, yang ajaibnya, setiap kali exam, dia lulus je, walaupun atas-atas pagar saja!

Tapi, tu lah, dia sekadar lepas exam dan naik tahun je la. Takda dirinya menunjukkan ciri-ciri seorang pelajar atau penuntut ilmu.

Selidik punya selidik, rupa-rupanya, asal-asal dia isi borang melanjutkan pelajaran dalam jurusan medik dulu, bukan atas kehendak dia. Rupanya parents dia yang bersungguh sangat nak anaknya jadi doktor!



Suka saya kongsikan satu pepatah yang menarik. Ringkas dan padat.



اعمل ما تحبّ حتى تحبّ ما تعمل


Buat apa yang kau suka, sehingga kau suka apa yang kau buat!







Lagi-lagi dalam perkara yang melibatkan pilihan. Juga yang melibatkan bidang pekerjaan. Kerana tujuan kita bekerja adalah untuk menyumbang dan berbakti. Mungkin juga untuk mencari duit.

Apa-apa pun tujuan pekerjaan itu, kewajipan bagi pekerja adalah untuk "excel" dalam bidang pekerjaannya. Sebab apa? Sebab kajian menunjukkan, orang yang minat melakukan sesuatu perkara akan "excel" dalam pekerjaan itu.

Maka, perkara pertama, buatlah perkara yang kita minat. Jangan terlalu terikut-ikut dengan orang lain. Terikut-ikut dengan trend semasa. Apa yang orang buat, kita pun nak buat.


Kata kuncinya, MINAT dulu!


Makanya, kepada ibu bapa yang memaksa anak mereka ambil medik, bila anak tu dah jadi doktor nanti, bolehlah inta anak tu bagi sijil & stetoskop tu kepada ibu bapanya ya... =)

Kalau ada anak yang kena paksa belajar sampai jadi syeikh sedangkan anak tu takda minat, bila dah jadi syeikh nanti, pakaikan serban syeikh tu di kepala ibu bapa yang memaksa tu. Boleh ke camtu? =)






Tapi...

Tapi, tidak semua perkara dimulakan dengan minat. Macam mana pula, kalau jenis orang yang tiada minat langsung? Hidupnya kosong, takda masa depan, takda minat. Maka, kita kena buat 'adjustment' pada formula tadi.

Selalu juga berlaku, asal-asalnya kita tak suka sesuatu perkara, tapi kita merasakan perkara itu sangat penting dan perlu kita lakukannya. Kita pun mula buat pekerjaan tersebut, lama-kelamaan, sedar tak sedar, kita mula menyukai perkara tu. Kita suka sebab kita mahir dalam perkara tu. Sebab kita sesuai dengan pekerjaan tu.

(Macam mana pula kalau orang? Kadang-kadang asal-asalnya kita tak suka orang tu, tapi... sambung lah sendiri analoginya. Boleh ke camtu? hehe)


(Berbalik kepada isu asal) Contohnya, dalam dakwah. Dalam menyampaikan kebenaran dan mencegah kemungkaran. Tidak ramai yang berminat untuk bercakap atau menulis berkenaan Islam. Tetapi, itu adalah perkara yang penting. Maka, dibuat dahulu, diulang-ulang, dilatih, sampai suka, sampai minat, sampai dapat memberikan sepenuh komitmen!


Kata kuncinya, BUAT dulu!



وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُون


Dan katakanlah, "Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang Mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (ALLAH) yang mengetahui yang ghaib dan nyata, lalu diberitakannya kepada kamu apa yang kamu kerjakan."


-Surah At-Taubah, ayat 105-


Ya, buat dahulu. Dan betulkan niat anda dalam melakukannya. Kerana Allah tidak memberi ganjaran berdasarkan hasil perbuatan itu, tapi berdasarkan usaha kita, dengan syarat betul niatnya, betul kaedahnya.






Kesimpulan

Sebagai kesimpulannya, saya fokuskan dalam konteks menuntut ilmu, tanamkan dahulu MINAT dalam menutut ilmu. Ceburilah jurusan yang anda MINATI. Bukan atas dasar paksaan. Bukannya menurut kemahuan orang lain semata-mata.

Namun, terkadang, kepentingan Ummat mengatasi minat kita. Terkadang tidak terlintas langsung minat kita dalam menuntut ilmu. Maka, BUAT dahulu, insyaALlah dengan niat yang ikhlas kerana Allah, akan didatangkan MINAT itu kemudian. =)


Apa-apa hal pun,



أساس العلم , محبّة


Asas ilmu adalah mahabbah, cinta, suka, dan yang sama maksud dengannya...



Sekian dahulu, suka saya nak promosi, satu Program Wacana Mahasiswa anjuran batch Gen 07 MediCairo. Nak kata forum, bukan forum, nak kata ceramah, lagi lah jauh. Wacana lah, lagi sesuai. Borak-borak, bincang-bincang.

Tajuknya, We Are Real Doctors. (personally, tajuk yang lebih sesuai saya rasa, Are We Real Doctors? hehe)


Panelis :

Tong @ Izzuddin Nadzif

Asyraf Alfaiz

Nurul Iman Dashuki

Moderator :

adelaa mamat tu...




Ok, maaf salah silap,


Wassalam

Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture