Tunisia, Mesir, Malaysia & Kita

Monday, January 17, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillah, wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah SAW.


Dalam sebulan dua ni, sedar tak sedar, ada beberapa isu hangat yang berlaku sekitar Timur Tengah, iaitu di Sudan dan Tunisia.

Saya rasa tertarik untuk komen sedikit sebanyak tentang isu yang berlaku di Tunisia. Rasanya pertama kali berbicara tentang krisis politik dalam negara dalam blog ni. Tapi takpa lah, harap tulisan ini bermakna...



Overview




Yang menarik tentang isu di Tunisia ini, bahawa kerajaannya mengamalkan sistem pemerintahan 'kuku besi' sejak sekurang-kurangnya 2 dekad lalu. Naiknya presiden Zine Al Abidine Ben Ali sejak tahun 1984, beberapa tahun selepas naiknya Hosni Mubarak, tetapi hanya selepas peristiwa 17 Disember tahun lalu, barulah ada satu gerakan yang jelas dan memberi impak besar hingga ke tahap presidennya, Zine Al Abidine Ben Ali berjaya 'ditendang' keluar dari negaranya oleh rakyatnya sendiri.






Tahukah anda, untuk seorang rakyat Tunisia, ada dua orang mukhabaraat @ Special Branch @ mata-mata? Lagi teruk daripada Mesir rupanya... Maka tak hairanlah sangat susah untuk rakyatnya menentang secara besar-besaran, tidak mampu! hinggalah berlakunya peristiwa 17 Disember lalu...

Mohammad Bouazizi, seorang graduan yang menganggur berumur 26 tahun, cuba cari makan dengan cara berniaga buah-buahan, memandangkan kenaikan harga barangan asas di Tunisia baru-baru ni. Tetapi gerainya disita, dan asetnya dirampas atas alasan tiada permit. Beliau sangat kecewa, dan membakar dirinya sendiri. Tak mati 'on the spot' tapi mati beberapa hari lagi.

Lanjutan dari peristiwa itu, berlaku lagi rentetan kejadian tunjuk perasaan dan tindakan-tindakan menegakkan hak rakyat miskin. Hampir setiap beberapa hari, ada saja orang 'buat hal'... rentetannya boleh dirujuk di SINI



Kata-kata Sayyidina Ali RA



ما جاع الفقير الا من تخمة غنيّ

Tidak akan lapar orang fakir, kecuali dengan 'kenyangnya' orang kaya



Saydina Ali RA merupakan seorang ilmuan agung di zaman Rasulullah SAW, kunci dan pintu segala ilmu. Inilah yang diajar oleh beliau dalam bab ekonomi bagi membangun negara.

Ya betul, tidak akan wujud orang fakir dalam sebuah negara, kecuali dalam masa yang sama ada golongan tertentu yang terlebih 'kenyang' dengan hartanya. Kalimah (تخمة) tukhmah bermaksud 'satiety', kepuasan, atau lebih tepatnya, kalau dianalogikan tengah makan nasi, lepas perut dah penuh makan nasi, dia suap lagi nasi walaupun dah kenyang. Sampai tahap begitu sekali! Dan itulah 'exactly' yang berlaku dalam negara Tunisia, malah dalam kebanyakan negara yang bergolak pada masa kini. Contoh terdekat, MESIR sendiri.





Tak logik langsung, kalau dalam sebuah negara, ada orang yang bergaji berbilion-bilion ringgit sebulan, dalam masa yang sama ada yang bekerja siang malam tapi bergaji beberapa ringgit saja sehari.



Kedaan Di Arab Saudi


Testimoni daripada Ustaz Mahmud, rakannya dari Arab Saudi berkata, keadaan yang berlaku di Arab Saudi, orang membuang daging unta dan kambing dalam tong sampah setiap hari. Sampai satu tahap, separuh daripada seekor unta dibuang begitu sahaja ke dalam tong sampah sebab dah takda orang nak makan.

Kedaan kucing di sana pula, kucing Arab Saudi tak makan daging langsung. Hanya makan ikan sahaja. Walaupun daging dalam tong sampah dah belambak-lambak! Mewahnya kucing d Saudi. Itu baru kucing!





p/s : satu lagi perkara menarik tentang Arab Saudi, dalam pada Perancis dan Qatar serta beberapa negara jiran lain tak terima Zine Al Abidine Ben Ali, tapi Arab Saudi terima beliau masuk dengan hati terbuka. Ada apa ya dengan Arab Saudi? hehe



Keadaan Di Mesir


Bagaimana pula di Mesir? Ada beberapa penganalisa politik menjangkakan, Mesir adalah giliran seterusnya. Anda lihat dan timbang sendirilah bagaimana keadaan di Mesir. Beza tara antara golongan kaya dan miskin, agak jelas di Mesir. Itulah bukti mudah dan jelas pengamalan kerajaan kuku besi.

Moga-moga Hosni Mubarak atau mana-mana SB Mesir tak baca blog ni. =)






Keadaan Di Malaysia


Banyak isu yang berlaku dalam masa beberapa bulan ni. Antara yang berkaitan adalah naiknya lagi harga minyak menyebabkan naiknya harga barang-barang runcit lain. Contoh mudah, bawang putih sebelum ni sekilo hanya lebih kurang RM 3 sahaja, sekarang dah naik RM 6!

Beberapa bulan lalu pula, lepas diumumkan belanjawan oleh DS Najib Tun Razak, rakyat dikejutkan dengan plan membina Menara 100 tingkat bernama apa entah, Warisan Merdeka ke hape ntah.. =) Tambahan lagi, nak lancarkan Hub-Hiburan yang berbajet tinggi. Tak masuk lagi bajet untuk promosi dan peng'agenda'an Konsep 1 Malaysia. Allahu A'lam.

Agak-agaknya, ada tak fakir miskin di Malaysia? Berapa serius perhatian yang diambil untuk golongan yang miskin, tak dapat kerja, mangsa banjir dan sebagainya? Macam mana pula dengan kualiti pendidikan dalam negara? Juga isu kejatuhan akhlak dan maksiat serta kebejatan moral dalam negara, berapa jauh dan seriusnya isu ini diambil perhatian oleh kerajaan? Berapa banyakkah pula belanjawan untuk mengatasi masalah kebejatan akhlak dan moral?

Saya pun tak sempat nak kaji, maka takda fakta dan figura yang lebih detail. Hanya mampu mengutarakan isu, tu saja. =) Allahu A'lam.

Tapi, apa-apa hal pon, kadar hutang Negara kita sekarang ni dua kali ganda dari KDNK, mana tak naik harga minyak! Oh Kerajaan Malaysia ku tercinta~




Suka saya memetik satu kalam hikmah dari Ibnu 'Atoillah As-Sakandari,


اجتهادك فيما ضمنلك و تقصيرك فيما طلب منك دليل على انطماس البصيرة

"Usaha keras kamu dalam perkara yang telah dijamin untuk kamu, dan kecuaian kamu dalam perkara yang dituntut dari kamu, bukti gelapnya pandangan(hati) kamu"



Perkara yang dah dijamin adalah seperti rezeki dan jodoh. Ramai yang sangat bersungguh-sungguh memikirkan tentang macam mana nak cari makan, macam mana nak 'tackle' perempuan dengan berhias dan sebagainya, padahal perkara-perkara tu semua dah dijamin oleh Allah.

Tetapi dalam masa yang sama, bila bab menuntut ilmu, bila bab ibadah, bila bab membantu orang susah, itulah yang dia abaikan. Padahal perkara-perkara itulah yang sepatutnya diusahakan dengan bersungguh-sungguh terlebih dahulu, sebab kalau anda tak bersungguh-sungguh menuntut ilmu contohnya, ilmu itu takkan datang 'menyerah diri' kepada anda!


Kata kuncinya adalah PRIORITI!


Maka, kalau nak ambil kata hikmah ini berdasarkan konteks perbincangan kita, dapatlah dilihat prioriti kepimpinan negara kita. Perkara-perkara hiburan didahulukan, pembaziran duit diutamakan. Mana tidaknya? Bukankah fungsi utama kerajaan adalah memastikan semua rakyatnya mendapat pendidikan, cukup kebajikannya, dan elok akhlaknya? =)




Berbalik... Tindakan Kita?


So, berbalik kepada isu di asal, pemerintahan kuku besi dan sekular terbukti menghancurkan rakyat. Tunisia, Mesir, dan beberapa negara lain. Malaysia pula apa nasibnya? Ada gaya nak jadi macam negara kuku besi ni tak? Fikir-fikirkan lah ya, saya pun tak tahu nak kata macam mana... Yang penting, ada wanita 'besar' dalam negara boleh 'shopping' beratus-ratus ribu sekali shopping, tapi ada rakyat yang masih terkial-kial cari sesuap nasi untuk isi perut setiap hari... Apa kejadahnya itu semua? =))


Maka, apakah tindakan kita? Tak tahu nak cakap macam mana, tapi salah satu faktor yang menyebabkan rakyat Tunisia boleh bangkit sekarang adalah kerana, 50 % rakyatnya adalah golonga berumur 25 tahun ke bawah! Nampak tak kaitannya?? Maka penentu masa depan negara kita adalah terletak pada golongan muda-mudi seperti kita!


Maka... apa tindakan kita? Nampak dah? Tak nampak lagi? Umur anda dah sampai 21 tahun dah? Nampak dah tindakan anda? hehehe


Boleh cari fakta-fakta berkaitan Revolusi Jasmine (lupa bagitahu, revolusi yang berlaku di Tunisia sekarang dinamakan Revolusi Jasmine) di SINI...


Sekian sahaja,


Maaf salah silap


Wassalam~

Posted in Labels: , , | 1 Comment »

1 comments:

Mazlum Syahid said...

https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWMkJvbFpZejBQZWM/view?usp=drivesdk

Web: almawaddah.info

Salam


Kepada:

 

Redaksi, rektor dan para akademik


Per: Beberapa Hadis Sahih Bukhari dan Muslim yang Disembunyikan


Bagi tujuan kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah. info

Selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 


Daripada Pencinta Islam rahmatan lil Alamin wa afwan

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Apture