OP 003 : Oh Anak Dato' Rupanya

Sunday, February 27, 2011 by aiyqosim
Bismillahirrahmaanirraheem

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah...


Tiba-tiba rasa nak menulis. Alhamdulillah baru saja sampai Dubai sementara menunggu flight ke Cairo esok pagi. Menulis dari Golden Square Hotel Appartment, Dubai. Suasana sekitar macam di Jalan T.A.R KL. Serabut dengan orang lalu lalang lintas jalan. Tapi, jarang sangat jumpa orang Arab, banyaknya Pakistan, Bangla dan Filipin. Itulah Dubai... :)


Ok, saya rasa nak teruskan cerita Ops Piramid Siri 003. Pendek saja insyaALlah...


Penerbangan pertama dari DMAK, seramai 76 orang telah terpilih. Evakuasi dari Kaherah ke Jeddah adalah mengikut prioriti yang telah ditetapkan pihak Kedutaan. Prioriti utama adalah, wanita mengandung, orang sakit, yang ada anak, dan yang berkeluarga. Kemudian barulah wanita, kemudian barulah lelaki.


76 orang dari DMAK, siapa tahu, asalnya jumlah diperuntukkan untuk penerbangan pertama dari DMAK bukanlah 76, tetapi lebih dari tu. 80 rasanya. Kemudian, minit-minit akhir ditolak jadi 78. Kemudian akhirnya jadi 76 sahaja. Katanya, "Arahan kita terima dari pihak atasan...".


Kemudian, di pagi hari penerbangan pertama nak bertolak tu, tak semena-mena ada seorang yang saya cukup kenal, ada bersama-sama kumpulan penerbangan pertama. Kalau ikutkan, dia ni tiada prioriti. Nama dia pun tiada dalam senarai yang kami dah susun. Ok lah, takpa, saya layan saja.


Selidik punya selidik, baru saya dapat tahu, dia ni anak saudara seorang Dato' tu... Laaaa patutla dari bilangan 79 orang kurang sampai jadi 76! Bukan kuotanya yang kurang, tapi dah ditolak dengan anak saudara Dato' tu. Ceh! Dah la baru saja dapat Dato'! Haih~ Itu baru anak saudara, kalau anak kandung dia.... tak tahu lah, dapat jet peribadi kot...


Kemudian di Jeddah pula, ada lagi hal sedemikian berlaku. Tapi skala lebih besar lah. Sebab semua jenis orang berkumpul di Jeddah. Segala anak Dato' Nenek, semua ada. Maka golongan-golongan ini tak semena-mena 'TER'masuk dalam golongan prioriti utama. Tahniah kepada mereka! Dan perkara ini berlaku dalam keadaan DARURAT. Hatta, dalam keadaan beberapa penerbangan dah berlepas ke Malaysia, masih ada lagi ibu yang sarat mengandung masih menunggu giliran berlepas dari Jeddah. hmmmm.... Dalam hati kata, "Mungkin, anak-anak Orang Besar-besar yang balik awal ni, semuanya sakit tenat kot...", sebagai husnuzzon. :)


..........................................................................................


Dari dulu sampai sekarang, selalu saya dengar cerita tentang 'pintas-memintas'. Cerita tentang orang guna 'kabel besar' untuk beri laluan VIP kepada orang tertentu. Cerita tentang 'Orang Besar-besar' atau 'Kroni' dapat kedudukan tertentu walaupun tak cukup syarat.


Saya pasti, anda semua pun pernah dengar kan? Atau anda pernah nampak depan mata? Atau lagi teruk lagi, anda pernah lakukan kegiatan sedemikian? Na'udzubillaah...


Sejak jadi Ketua Operasi Darurat Cawangan DMAK tempoh hari, perkara yang sering saya dengar di telinga saya sahaja, dah terjadi depan mata kepala saya. Baru saya tahu, "Owh, benda ni memang betul-betul berlaku....". Cara bercakap macam orang tak pernah baca surat khabar. Hehe. Tapi itulah hakikatnya, jujurnya, saya memang tak pernah 100% percaya kegiatan 'ambil kesempatan' atau 'salah guna kuasa' atau 'kronism' ni benar-benar berleluasa. Tapi, bila dah nampak depan mata sendiri, dalam keadaan darurat pula tu, maka tak ragu lagi, dalam keadaan tak darurat pun, gejala ni saaangatlah common!


Maka, pesanan ringkas dari saya, kepada diri saya sendiri dan juga kepada anda semua, jadilah insan yang merendah diri dan adil. Semoga kita tidak mengambil kesempatan dengan kuasa yang kita ada, atau jawatan yang kita miliki, atau harta yang kita ada, untuk mengambil kesempatan pada sesuatu yang bukan hak kita. Semua itu adalah amanah dari Allah kepada kita, sama ada kita pelihara amanah tersebut, atau kita khianatinya.


..........................................................................................


Dalam kesempatan ini juga, saya nak mengucapkan terima kasih kepada semua yang mengucap dan mendoakan kesejahteraan saya di hari lahir saya yang ke-**. Semoga dengan bertambahnya umur ini, bertambah juga iman dan amalan, bertambah juga keberkatan dalam segala aspek kehidupan saya insyaALlah. Jazakumullah khair...


Semoga Allah membalas budi ibu saya yang sudi mengandungkan saya walau dalam kepenatan buat Haji berulang alik dari Sofa ke Marwa membawa saya dalam rahimnya. =) Juga mengajar mendidik dan membesarkan saya dalam Islam. Allah adalah sebaik-baik Pemberi balasan.





Tak nak getting personal, tapi saya kira, hadiah hari lahir yang termahal saya dapat adalah pada tahun ini, dari Kerajaan Negeri Selangor, TIKET BALIK MESIR! Hehehe. Syukran Kerajaan Negeri Selangor.


Ok, sekian sahaja. next, Gulf Air ke Cairo insyaALlah


Wassalam
Posted in Labels: , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture