OP 001 : Mukaddimah

Sunday, February 20, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillah, wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah.


Pertamanya, setelah lebih kurang 27 hari blog ni tak ber'update', saya rafa'kan setinggi-tinggi syukur Alhamdulillah atas segala nikmat.


3 minggu ini sangat bermakna buat saya, mungkin juga sahabat-sahabat lain, juga buat warga Mesir. Terlalu banyak perkara dan kejadian yang hendak diceritakan, yang baiknya, yang buruknya, yang seronoknya, yang tak seronoknya. InsyaAllah saya cuba lah cerita sedikit sebanyak pengalaman sepanjang 3 minggu ni dari semasa ke semasa untuk pengajaran dan cambahan idea.


Kisah bermula dari Sambutan Hari Polis Mesir 25 Januari lalu, dibawa ke demonstrasi besar-besaran hari Jumaat 28 Januari, kemudian ke Jumaat seterusnya, bermulanya proses evakuasi Ops Piramid, ke Jumaat seterusnya, sampailah minggu ini. Saya di'tarik' ke Malaysia. Alhamdulillah!


Dari Sayedah Zainab(berdekatan Medan Tahrir) ke Dewan Malaysia Abbasiyyah Kaherah(DMAK) duduk di sana hampir seminggu, terbang naik Charlie ke Jeddah, di Madinatul Hujjaj genap seminggu, terbang ke Changi Airport Singapura, naik bas ke UPM Serdang, kemudian naik Perodua Myvi balik rumah. Perjalanan dari rumah balik Malaysia demi menjayakan misi DS Najib Ops Piramid mengambil masa 2 minggu dan mengorbankan 5 kilogram berat badan! =)


Secara personal, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang membantu dalam usaha evakuasi Ops Piramid di peringkat DMAK. Kepada pegawai yang berkaitan, Ustaz Harun dan En. Hazam, hinggalah kepada AJK yang sangat komited sampai ada yang tak tidur malam pada hari pertama evakuasi. Jazakumullah Kheiral Jaza'. Semoga amalan diterima Allah...
(Itu pun, masih ada beberapa AJK yang kena maki dengan perkataan yang tak sedap didengar, ditulis, dan dikata sebab tak puas hati dengan pengurusan Ops Piramid ni... xpe lah nak buat macam mana kan...)


Begitu juga di peringkat Madinatul Hujjaj di Jeddah, jazakumullah kheir kepada semua yang membantu.







Suka saya berkongsi satu video liputan pendek yang berjaya menarik hati saya, dari Al-Jazeera, berkaitan kesan revolusi di Mesir kepada golongan elit. Memang dah agak dah. Golongan-golongan kaya di Mesir memang sayangkan Mubarak, dan sangat terkesan dengan jatuhnya Mubarak. Mana tidaknya, Mubarak menggalakkan jurang yang besar antara miskin dan kaya. Tu yang orang kaya tak senang duduk bila ada revolusi nak jatuhkan Mubarak.






Suka juga saya kongsi beberapa berita terbaru yang saya selalu kongsi dalam facebook. Harap anda semua, pelajar-pelajar Mesir selalu update berkenaan status keadaan semasa dari semasa ke semasa.


http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/2/20/nation/8103649&sec=nation


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0219&pub=utusan_malaysia&sec=Kampus&pg=ka_01.htm&arc=hive


http://www.facebook.com/note.php?note_id=152207331504076



Buat akhirnya, untuk "OP(Ops Piramid) Siri 001 : Mukaddimah" ini, saya nak pesan kepada semua sahabat, bersiap sedialah nak balik ke Mesir semula, cuma tunggu saja Green Light daripada MKN untuk balik semula(walaupun nak tunggu sampai bila pon tak tahu laa)...


Semoga kita semua dalam keadaan baik, dan diberikan Allah dengan perkara terbaik buat kita insyaAllah....


Wassalam
Posted in Labels: , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture