Hoi Lelaki, Sanggup Kahwin?

Thursday, February 2, 2012 by aiyqosim


Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW...


Semalam sempat mengikuti pengajian Silsilah Hadith Terpilih oleh Al-Fadhil Ustaz Hairul. Membaca lebih kurang 5 ke 6 hadith Rasulullah SAW semalam amat bermakna.


Saya tertarik dengan hadith terakhir di dalam silsilah siri 1, yang bermaksud;


Daripada Sayyidina Ibn Abbas RA, beliau berkata, Nabi SAW bersabda;

"Saya diperlihatkan akan neraka. Tiba-tiba saya mendapati bahawa kebanyakan ahli neraka adalah wanita kerana mereka mengkufuri".

Dikatakan, "Adakah mereka mengkufuri Allah?"

Baginda menjawab, "Mereka mengkufuri suami-suami mereka dan mereka mengkufuri kebaikan. kalau kamu membuat kebaikan kepada salah seorang daripada wanita-wanita tersebut sepanjang masa, kemudian dia melihat sesuatu [kekurangan] daripada kamu, wanita itu akan berkata, "Saya tidak pernah melihat sesuatu kebaikan pun daripada kamu sebelum ini".



Mungkin ramai wanita yang terkejut dengan hadith ini. Atau mungkin ada yang terasa. Tapi, saya nak tanya satu soalan. Kenapa nak terasa pula? Adakah anda tergolong dalam kalangan yang mengherdik atau mencerca suami? kalau tak, kenapa nak terasa? :)

Kalau melihat populasi sekarang ini, lojik juga wanita merupakan majoriti ahli neraka, sebab jumlah mereka lebih ramai daripada lelaki. Maka, peratusan ahli neraka wanita lebih tinggi. Allahu A'lam. :)


Tapi itu bukan fokusnya.


Ustaz Hairul menerangkan hadith ini dengan beberapa peringkat.



Nusyuzkah Wanita Itu?


Persoalan pertama, adakah perbuatan di dalam hadith tersebut dikira sebagai nusyuz atau derhaka? Mengikut Syeikh Said Saad Jawish al-Hasani, dan kebanyakan ulama', ada dua syarat untuk mengkategorikan seseorang wanita itu nusyuz. Hanya dua sahaja. Pertama, menolak permintaan suami untuk 'bersama'nya. Kedua, keluar dari rumah tanpa izin suami.


Maka, perbuatan mengherdik, mencerca, mempertikaikan jasa sumbangan suami, itu belum lagi kategori nusyuz atau derhaka. Tetapi ia tetap dosa, cuma bukan dosa nusyuz.


Namun begitu, Islam amat menjaga wanita. Biar macam mana pun perangai si isteri, si suami pula HARAM menyakiti isteri. Haram hukumnya menampar isteri, memukul atau menzalimi dengan apa cara sekalipun.


Biarpun si suami diperlakukan, ini bukan alasan untuk suami menzalimi isteri. Kalau nusyuz pun, ada langkah-langkah atau peringkat-peringkatnya untuk menghukum isteri. Pertama, tak bercakap atau melayan. Kedua, asing tempat tidur. ketiga, barulah pukul. Itupun memukul dengan kadar umpama 'mencuit' dengan kayu sugi. Alaaah manjanya...


Hatta, kalau si isteri wakil kebangsaan tomoi pun, dan dia tomoi kaki suami sampai patah, si suami tiada hak untuk balas, atau belasa isteri. Marah pun tak boleh. :)



Suami Adalah Bos


Di satu sudut lain pula, si suami di dalam rumah tangga, adalah bos. Sebab apa? Sebab dia bertanggungjawab terhadap segala-galanya.


Siapa yang wajib sediakan nafkah? Suami.


Siapa yang wajib sediakan makanan? Suami.


Siapa yang wajib basuh baju? Suami.


Siapa yang wajib kemas rumah, beli barang-barang rumah? Suami.


Siapa yang wajib didik anak-anak? Suami.


Siapa yang wajib jaga isteri? Suami.



Habis tu, apa tugas isteri? Satu saja, taat kepada si suami!


Makanya, segala kerja-kerja yang si isteri buat tu, adalah semata-mata belas ihsan dan belas kasihan si isteri terhadap suami yang takkan mampu buat semuanya dalam rumah. Si isteri tidak dipertanggungjawabkan pun, tapi dia seolah-olah buat kerja 'extra'.


Maka, lojik lah kita tanyakan kepada si suami, masih tak bersyukur lagi kah mendapat isteri yang buat kerja 'extra' yang tak wajib pun ke atasnya?


Begitu juga, lojik kita tanyakan kepada si isteri, masih tak bersyukur lagi kah si suami dipertanggungjawabkan segala-galanya sedangkan kamu tidak ada tanggungjawab lain selain taat kepada suami? Itu pun kamu 'complain' banyak?



Kahwin, Sempurna Iman


Pernah dengar tak ungkapan ini? Mengikut Syeikh As-Sya'rawi, maksud sempurna iman adalah, apabila seseorang berkahwin, akan sempurna ibadahnya. Sebab apa? Sebab ada ibadah yang tidak dapat dilakukan oleh orang bujang. Tak dapat tidak, kena kahwin dahulu.


Apakah ibadah itu? :) Ehem! Antaranya menjaga anak. Memberi nafkah kepada isteri. Bersabar atas karenah perempuan (yang faham-fahamlah kan...), dan pelbagai ibadat lain lagi. maka, bila dah berkahwin, semua kategoir ibadat boleh dilakukannya.



Jadi, Bila Nak Kahwin?


Saya ke? Emmm, entah lah. Sebab ada beberapa persoalan yang saya kena jawab sebelum jawab soalan ini. Antaranya...


Sanggupkah saya bersabar bila kena buat segalanya dalam rumah?


Sanggupkah saya kena leter dengan perempuan, dalam masa yang sama, kena bersabar?


Sanggupkah saya tahan cercaan dan herdikan perempuan, tanpa boleh saya hayun tangan atau kaki saya ke dia?


Sanggupkah saya basuh baju, memasak, sapu lantai, kalau isteri saya malas nak buat semua tu, dalam masa yang sama kena kerja untuk cari nafkah?


Sanggupkah saya diam saja kalau kena pukul dengan isteri saya sampai patah hidung atau tangan, atau lebam-lebam, atau pengsan?



Hmmmm, jadi.... sanggup ke tak ye nak kahwin???



Allahu A'lam... :)

1 comments:

Anonymous said...

Hmm.. Memanglah tugas si isteri ni taat pada suami sahaja.. Tapi bila si suami suruh masak, basuh baju.. Secara x langsung itu akan jadi tugas si isteri kan? =.=
ehh ke guane?
Sekadar pendapat 0.0

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Apture