Jom Bela Anak-anak Kecil

Sunday, January 15, 2012 by aiyqosim


Bismillahirrahmanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW...


Berbaki 3 hari lagi sebelum peperiksaan end-round Paediatrics bagi sesi kuliah 5th Year Cairo University. Suka saya kongsi sedikit cerita untuk bacaan para sahabat insyaAllah...


Syeikh Yusri menceritakan kisah Rasulullah SAW suatu ketika dahulu sewaktu musim kemarau.


Sebelum menunaikan solat sunat istisqaa' (solat sunat minta hujan) berjemaah, Rasulullah berpuasa selama 3 hari berturut-turut. Dengan badan yang lemah dan tidak bermaya, Rasulullah SAW mengenakan pakaian yang buruk dan sederhana.


Sewaktu berkumpul untuk solat, Rasulullah SAW memerintahkan semua orang turut serta, termasuk kanak-kanak dan orang-orang tua. Semua golongan yang lemah, sakit dan kurang bermaya dikumpulkan sekali, dan duduk di hadapan.


Tidak cukup dengan itu, dikumpulkan juga binatang-binatang yang ada di kawasan itu di keliling perkumpulan jemaah ummat Islam pada waktu itu.


Kemudian barulah Baginda memulakan solat sunat istisqaa' tersebut.


Inilah yang diajar Rasulullah SAW. Demi meningkatkan mustajabnya doa dan permohonan ummat Islam daripada Allah Subhanahu wata'ala, Rasulullah mengajar kita untuk meletakkan diri kita dalam keadaan yang lemah, setaraf dengan posisi kita sebagai hamba. Rasulullah SAW mengajar kita untuk merendahkan diri kita serendah-rendahnya di hadapan Allah. Lagi-lagi pabila kita sangat-sangat memerlukan sesuatu. Sangat-sangat berharap agar Allah kabulkan doa permintaan kita.


Seringkali, kita merendahkan golongan yang lemah. Seringkali kita memijak golongan di bawah kita. Seringkali kita merasa 'besar' dan angkuh dengan kelebihan-kelebihan yang kita ada.


Ironinya, bila kita ditimpa apa-apa musibah, atau cabaran, atau kegetiran, barulah kita menyedari kekerdilan kita di hadapan Allah. Hakikatnya, kita sememangnya kerdil, dan saling memerlukan yang lain untuk membantu kita menaikkan darjat kita di hadapan Allah.


Ya, golongan yang kita sangka lemah, mereka inilah penyebab doa kita mustajab. Mereka inilah yang doanya mustajab dan tiada hijab. Merekalah...


Siapakah mereka? Anak-anak kecil, orang-orang tua, orang-orang sakit, orang yang dizalimi, hatta binatang sekalipun. Merekalah di antara sumber mustajabnya doa kita.


Maka saya terfikir betapa untungnya para doktor, yang senantiasa bersama dengan orang sakit. Lebih untung lagi, bagi doktor-doktor kanak-kanak. Sudah lah sakit, dari kalangan kanak-kanak pula tu. Berlipat kali ganda keberkatannya!


Bersempena round paediatrics ini, haruslah kita menyayangi kanak-kanak. Salah satu caranya, adalah dengan score dalam exam paediatrics ini dengan cemerlang... :)


Satu cara lagi, bela lah anak-anak kecil dalam rumah kita. Kalau tak dapat anak-anak kecil pun, anak kucing pun boleh laah~ ;p


Sekian dahulu. Mohon doanya ya...


Allahu A'lam.


Wassalam.
Posted in Labels: | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture