Nabi SAW Bangga Dengan Umat Yang Ramai, Tapi Aku...

Thursday, January 5, 2012 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW...


Saya terbaca di dalam sebuah buku yang diterbitkan dalam 10 tahun lepas, bahawa Ummat Islam sudah mencapai 1.25 billion.

Juga pernah terdengar statistik mengatakan bahawa Ummat Islam ada 1.4 billion ramainya.

Ada pula laman web yang saya tak dapat pastikan kesahihannya, mengatakan menjelang tahun 2012, Ummat Islam seramai 2.1 billion!


Apa-apa pun, yang penting adalah, jumlahnya adalah ramai.


Saya tertarik dengan beberapa lagi fakta tentang Ummat kita ini. Fakta hasil kajian Dr. Wan Hazmy Che Haron.

OIC diwakili oleh 57 Negara Islam. Maka, OIC boleh dianggap sebagai Ummat Islam.

Tahukah kalian, Negara-negara Islam atau Ummat ini, memiliki 70% daripada sumber semula jadi dunia. Juga ia membekalkan 40% daripada eksport bahan asli global.

Tetapi Negara-negara OIC secara kolektifnya mewakili hanya 5% Gross Domestic Product(GDP), atau Keluaran Dalam negara Kasar(KDNK) dunia.

Satu contoh sahaja, GDP untuk Ummat Islam (Negara-negara OIC) adalah lebih kurang $1400 billion manakala GDP Jepun sahaja adalah sebanyak $4500!

GDP tertinggi dari Negara Islam adalah $185 billion manakala sebuah negara Eropah yang tidak mempunyai sumber asli adalah sekurang-kurangnya $200 billion!


Fakta yang menyedihkan. Menyakitkan hati.



Bedah Masalah


Saya cuba berfikir, apakah masalah disebalik kekurangan produktiviti Ummat Islam. Di dalam kajian Dr. Wan Hazmy ada menyenaraikan faktor-faktornya, tetapi saya terfikir satu faktor yang penting di peringkat pemuda.


Kerapkali saya berkongsi pandangan saya ini dengan sahabat-sahabat terdekat, juga dalam ucapan-ucapan.


Punca penting mengapa Ummat kita kurang produktif, adalah disebabkan setiap individu dalam Ummat Islam tidak merasakan bahawa diri mereka adalah aset kepada Ummat.


Ringkas dan mudah.


Nabi SAW pernah mengatakan, bahawa Baginda SAW berbangga dengan Ummat Islam yang ramai bilangannya. Ini adalah galakn untuk Ummat Islam berkahwin dan meramaikan zuriat Ummat Islam.


Ya, tidak dinafikan, kekuatan sesuatu pasukan dipengaruhi oleh bilangan ahli pasukan.


Namun, ramai yang terlupa satu lagi pesan Rasulullah SAW kepada kita, bahawa satu hari nanti, Ummat Islam akan dikerumuni dan dipermainkan. Akan diratah seperti pemakan meratah makanan mereka.


Para sahabat RA bertanya, "Adakah bilangan kami sedikit pada waktu itu?"


Nabi SAW menjawab tidak. bahkan bilangan Ummat Islam waktu itu banyak. tetapi seperti buih-buih di lautan!


Banyaknya tidak memberi impak. Tidak membanggakan.




Aset Ummat Islam


Kembali kepada punca yang disebutkan tadi, bahawa setiap individu tidak merasakan bahawa mereka adalah aset Ummat Islam.



Cuba tanya diri sendiri, "siapakah Ummat Islam?"


Adakah hanya ustaz-ustazah sahaja Ummat Islam? Adakah para doktor atau saintis? Adakah para peniaga? Bagaimana pula guru-guru, jurutera, dan arkitek? Bagaimana pula pemimpin-pemimpin politik? Bagaimana dengan bomba, polis, tentera?

Bagaimana dengan ahli sukan, artis, pelukis, penulis? Bagaimana pula staf sokongan, penyapu sampai, buruh kontrak? Bagaimana dengan para pekerja dalam segenap bidang yang tidak disebutkan di sini?


Adakah hanya golongan dewasa sahaja Ummat Islam? Bagaimana dengan pemuda? Bagaimana dnegan pelajar atau pekerja? Bagaimana pula kanak-kanak dan anak kecil? Bagaimana pula orang tua?


Cuba tanya pula setiap golongan yang disebutkan di atas, "adakah anda merasakan bahawa anda adalah aset Ummat Islam?"


Atau dengan kata lainnya, cuba anda keluar di jalanan, dan bertanya sesiapa sahaja yang yang anda jumpa di jalanan. jika di Mesir, insyaAllah sepanjang jalan, semuanya orang Islam. Jika di Malaysia, ianya bergantung kepada kawasan mana.


Cuba tanya, "Adakah anda rasa bahawa anda adalah aset Ummat Islam?"


Apakah reaksi yang mungkin kita dapat? Ingat, kita bukan bertanya, "Adakah anda Muslim?", tidak! Kita bertanya,

"Adakah anda MERASAKAN bahawa anda ASET Ummat Islam?"




Tapi, Apa Bezanya?


Bila seseorang merasakan bahawa dia adalah aset Ummat Islam, dia akan menyedari bahawa;


1. Apa yang dia lakukan akan mempengaruhi Ummat Islam secara keseluruhannya

2. Jika dia tidak bergerak, Ummat islam tidak akan bergerak

3. Jika dia berjaya, kejayaannya adalah untuk Ummat Islam, dan harus disandarkan kepada Ummat Islam

4. Jika dia tiada, Ummat Islam tidak lengkap dan pincang


Segalanya akan membawa kepada rasa tanggungjawab terhadap Ummat Islam. Rasa kebersamaan dan pentingnya untuk bergerak bersama Ummat Islam.



Mengikut hasil kajian Dr. Wan Hazmy juga, salah satu kepincangan yang berlaku dalam Ummat islam, bukanlah kurangnya orang Islam yang hebat dan berjaya di peringkat antarabangsa. Tetapi kepincangannya adalah kebanyakan dari golongan ini tidak mewakili Islam yang dianutinya. Tidak menyandarkan kehebatan mereka, sebagai kehebatan Ummat Islam. Tidak menjadi DUTA kepada Ummat Islam.


Dengan kata lainnya, dengan kejayaannya, dia tidak mengatakan bahawa, "Alhamdulillah, aku Muslim. Dan kejayaan ini adalah kejayaan Ummat Islam, kerana aku adalah duta Ummat Islam!"


Tetapi saya tidak mahu memfokuskan tulisan ini untuk golongan yang hebat dan berjaya. Tetapi fokusnya adalah untuk setiap orang Islam, merasakan bahawa dia adalah aset di dalam Ummat Islam, tidak kira siapa pun kita, apa pun pekerjaan ita, apa pun status kita, kaya atau tidak, kampung atau bandar, muda atau tua, lelaki atau perempuan.




Functional Unit Of The Lung


Saya terfikir sesekali melintasi kuliah Fisiologi. Bila belajar sistem Pernafasan, akan ditemui tajuk Functional Unit Of Lung.


Functional unit of the lung(peparu) adalah alveolus.


Functional unit of the kidney adalah nephron.


Functional unit of the heart adalah myocardium.


Apakah yang dimaksudkan dengan functional unit?


Maksudnya, setiap functional unit itu menjalankan tugas yang sama, bersama-sama JUTAAN functional unit yang yang lain untuk menjalankan fungsi organ tersebut.


Bayangkan, nephron yang kecil itulah yang menjalankan fungsi sebuah buah pinggang, yang saiznya jutaan kali ganda lebih besar dari nephron.


Cuba bayangkan, kalau setiap satu dari nephron itu berhenti bekerja. Kerjanya mudah sahaja, menapis darah. MUDAH SAJA! Tapi semua nephron itu mogok, dan berhenti kerja. Nescaya buah pinggang tidak akan berfungsi.






Itulah functional unit.


Maka persoalannya di sini, apakah FUNCTIONAL UNIT OF THE UMMAH?


Bagaimana pula "AKU" boleh bertindak sebagai salah satu aset kepada Ummat Islam?


Saya tinggalkan 2 persoalan ini untuk anda jawab sendiri.


Allahu A'lam.


Kesimpulan tulisan ini, saya serah kepada anda. Harapnya, anda dapat membina kesimpulan sendiri, insyaAllah.


Sekian, wassalam.


You are the asset of the Ummah!


Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture