Umrah Ramadhan 1432 H

Friday, August 19, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW



إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّـهِ ۖ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا ۚ وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّـهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ

Sesungguhnya Safa dan Marwa adalah syiar (agama) Allah. Maka barangsiapa menunaikan ibadah haji ke Bairullah atau berumrah, tidak ada dosa baginya mengerjakan sa'ie antara keduanya. Dan barangsiapa dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, sesungguhnya Allah Hama Memberi Balasan, Maha Mengetahui.

Surah Al-Bagarah, ayat 158



Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.aw. bersabda:

”Umrah kepada Umrah(yang dilakukan sekali lagi pada masa akan datang) merupakan kaffarah(penghapus dosa) di antara keduanya,dan Haji yang mabrur itu tiada baginya balasan melainkan syurga“

(Hadis 1773,Sohih Bukhori)



InsyaAllah pada tahun ini, saya merancang untuk menunaikan umrah Baitullah dan menziarahi Baginda Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah bersama-sama beberapa rakan-rakan yang lain.


Semoga kami diterima menjadi tetamu Allah pada kali ini.


Alhamdulillah, kami berpeluang menghabiskan baki 10 hari terakhir Ramadhan dan beberapa hari Syawal di Madinah dan Mekah. Semoga hajat ini kesampaian, ditambah berkat kemuliaan Ramadhan.


Doa dipohon agar segalanya berjalan lancar dan kami beroleh ibadah umrah yang diterima ALlah. Juga dipohon ampun maaf atas segala salah silap. Agar kami dapat menuju ke Baitullah dalam keadaan bersih hendaknya.


Barangsiapa yang dihutang oleh saya, sila beritahu secepat mungkin (rasanya semua dah selesai insyaALlah). Sebaliknya, bagi sesiapa yang berhutang dengan saya, boleh tunggu lepas saya selesai menunaikan umrah (bukan hutang tu langsai terus ye, tangguh saja hehe).


InsyaALlah kami akan bertolak awal pagi 20 Ogos(Sabtu) daripada Rumah Selangor Hayyu Asyir.


Dan kami akan pulang semula ke Kaherah pada 4 September. Jika ada apa-apa urusan, sila email sahaja. Akan dilayan selepas 4 September nanti insyaAllah. :)



Terima kasih kepada ibu, dan ahli keluarga lain, serta sahabat-sahabat yang mendoakan. Allah jualah sebaik-baik Pemberi balasan.



Semoga Allah menerima amalan kami ini, Ya Arhamarraahimeen, ameen.



Ahmad Ibrahim Bin Yahaya

19 Ramadhan 1432 Hijriyyah

Sayeda Zainab
Posted in Labels: , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture