Bumi Magic

Tuesday, August 16, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah...


Tengahari tadi, keputusan peperiksaan diumumkan. Hazu punyalah excited, sampai seterika terlupa nak off. Yang lain, Juwe, Fais, excited sampai ditanya berkali-kali baru menyahut. Tengahari ni (17 Ogos) semua pakat nak fly balik Malaysia dah. Tinggallah hamba keseorangan di rumah nan jauh di hujung Sayeda ini.

Alhamdulillah, semuanya memuaskan. Secara keseluruhannya, untuk 4th year Cairo University, macam biasa, tetap ada yang kena reseat exam (dur thani), tapi insyaALlah, kejayaan itu hanya dilewatkan sedikit sahaja. Exam durr thani nanti insyaALlah cemerlang. Berkat Ramadhan. :)

Tahniah kepada yang berjaya dengan cemerlang. Ingatlah, kecemerlangan hakiki adalah keredhaan Allah dan bertemuNya di Akhirat kelak. Ameen...


Teringat, dulu-dulu, waktu dapat result tahun satu dulu, sekitar Julai 2008. Dapat result, terus ke ARMA, bilik Alongku, 713. Cerita pasal result diri sendiri dan result rakan-rakan lain.


Aku ada cakap, "Mamat tu, dia memang kerja dia main games je memanjang~"


Terus kena 'basuh' dengan Along aku. Kena tegur.


Katanya, "Kita ni, jangan sesekali judge orang lain sesuka hati".


Jangan sesedap saja kita katakan bahawa 'dia' tu dapat result sekian sekian, sebab sekian sekian... Itu pantang! Pantang di Bumi Mesir, Ardul Kinanah!


"Mesir ni, bumi magic!" bak kata abang Abai. Orang 'lama-lama' kenal lah abang Abai ni. Jangan sesedap saja kita kata macam-macam tentang orang lain. Kata kuncinya, don't judge!


Pandangan saya, bukan di Mesir sahaja, hatta di mana-mana sekalipun, kita tiada hak untuk mudah-mudah menghakimi sesuatu kejadian yang kurang enak yang berlaku terhadap seseorang. Sesuka hati untuk meletakkan sebab ke atas sesuatu yang menimpa orang lain.


"Isy, mamat tu clash dengan minah tu. Ni mesti sebab minah tu mulut @%$&**%. Tu laki tu lari!"


"Isy, mamat ni dapat result teruk, mesti perangai buruk ni!"


"Isy, minah tu handbag dia kena ragut, mesti dulu-dulu dia kedekut taik idung masin. Dah kena balasan!"


Selalu kan kita jumpa gejala macam ni?


Selalu kan kita buat benda macam ni? =)


Saya rasa, semua orang faham maksud yang cuba saya sampaikan.


Sekian sahaja buat kali ini. Alhamdulillah tak terhingga. Jutaan terima kasih atas keberkatan doa dari ibu, Pn. Sabariah Awang Chik, dan ahli keluarga yang lain.


Terima kasih buat doktor-doktor, rakan-rakan, adik abang akak yang mendoakan kejayaan bersama.


InsyaALlah naik tahun 5, macam biasa, akan buat azam baru. Harap-harap tak jadi tahi ayam macam tahun-tahun sebelumnya. =)


Wassalam.
Posted in Labels: , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture