All Or None Law

Tuesday, April 26, 2011 by aiyqosim


Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah...


Lepas lebih kurang 40 minit lecture Forensic berlangsung pagi tadi, tiba-tiba masuk seorang sahabat (yang agak macho) ke dalam kelas. Dua tiga langkah masuk dalam kelas, kebetulan doktor cakap,


"this is the last part of our lecture today."


Maka tergelaklah ramai-ramai kami di dalam kelas, dan sahabat yang baru masuk tadi pun tersengih tersipu-sipu. Agak-agaknya lah, apa perasaan sahabat yang baru masuk tadi? Seronok ke, bahagia ke, malu ke, apa ya? Hanya Allah dan tuan empunya badan sahaja yang tahu. =)


Lepas kelas jadi tenang semula, saya cakap kat Ihsan di sebelah kanan saya, "better late than never." Ya, itulah ayat yang selalu ayah saya pesan kat saya dari kecik sampai besar. Nak pergi sekolah, dipesannya, "biar kita tunggu orang, jangan orang tunggu kita." kalau nampak gaya dah terlewat nak pergi tusyen, lepas di'bahasa'nya saya, dipesan pula, "better late than never."



Kisah Husin Sahabat Saya

Satu kisah yang berlaku lebih kurang 2 minggu lepas, lebih kurang sama, saya jumpa seorang sahabat tahun 3 ni, di pintu pagar kuliah, Husin namanya(bukan nama sebenar). Rasa saya, dia sepatutnya ada kelas waktu tu, maka saya pun tanya dia,

"kenapa tak masuk kelas ni dik?"(mak aih abang penyayang sungguh aku ni!).

Husin pun menjawab, "mmm... tadi sampai universiti dah 15 minit lewat. Segan lah bang, nak ganggu kawan dalam kelas."


Saya pun terharu dengan niat baik Husin. Tapi saya kata semula kat dia, "better late than never."



Alang-alang Tak Buat Penuh...

Hari tu, Hafizudin kawan saya dari Azhar University kongsi dengan saya, kalam hikmah yang cukup popular. Berbunyi,


ما لا يدرك كل , لا يترك كل

Apa yang tak dapat buat semua, jangan tinggal semua.


Ya, dah terlewat datang kelas, tapi masih ada masa lagi sebab kelas belum habis, maka datang sahaja. Kan pada yang kecil atau sedikit tu ada barakah? Kalau tak dapat buat semua, jangan tinggal semua. Kalau nampak buku tebal sangat, terus motivasi jadi jatuh sebab rasa macam tak lojik nak habiskan baca, janganlah tak baca langsung! Bacalah sikit-sikit, berperingkat-peringkat. Kalau orang belanja makan banyak pula, tak larat nak makan, jangan tak makan langsung. Makanlah sikit, kemudian tapau lah. =)



"...better late than never..."



Teringat satu lagi kata hikmah dari Imam Junid, lebih kurang berbunyi,


من طلب شيء بجد و صدق , إلا نال كله فإن لم ينال كله , ينال بعضه

Barangsiapa yang menuntut/mencari sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan benar, kalau dia tak dapat semuanya pun, dia akan mendapat sebahagiannya.


Ya, mana lebih untung, kosong per seratus, atau lima puluh per seratus? Tentulah 50 per seratus!



All Or None Law

Mungkin ada yang berfikir, buat apalah susah-susah, alang-alang dah lewat dan tak dapat seratus peratus, baik tak yah buat terus. Sia-sia je. Macam All Or Non Law pula, kalau tak capai tahap penuh, terus dapat kosong. maknanya, sama ada 100% atau 0%.



All Or None Law


Kita katakan kepada mereka ini, tiada yang sia-sia dalam Islam. Bukankah Allah dah kata, bahawa tidak diciptakan manusia dan alam ini sia-sia? Maka, datangnya kita ke kelas contohnya walaupun tak penuh, tidak akan jadi sia-sia, dengan satu syarat. Ikhlas niatnya kerana Allah Ta'ala. Kan Allah itu sebaik-baik Pemberi Balasan?


"... maka (syurga itulah) sebaik-baik balasan bagi orang yang beramal"

Surah Az-Zumar ayat ke 74


Untuk sahabat-sahabat yang datang awal pula, jangan pula kita biasakan gelak kepada sahabat-sahabat yang datang lewat atau salah jawab dalam kelas. Sukakah kita kalau perkara tu berlaku pada kita? Mungkin kawan yang saya sebutkan tadi macho dan sempoi orangnya dan tak kisah, tetapi jauh di sudut hatinya, siapa yang tahu kalau ada taman yang mekar mengharum? =P


Kalau tak salah saya, sesetengah group pelajar Tahun 5 sering menghadapi masalah sewaktu lecture, sebab perangai Arab yang suka masuk lambat dan sangat annoying. Maka, pesanan kepada para pembaca, kalau anda berada di situasi orang yang datang lambat, janganlah pula kita masuk dalam keadaan bising dan bermuka bangga. Jaga juga adab dengan doktor dan kawan-kawan kita yang datang awal ke kelas.


Sekian sahaja, minta maaf salah silap. Tulisan ini tak bermaksud mengaibkan sesiapa sahaja, tetapi sekadar pesanan dan memberi semangat kepada sahabat sekalian. =)


Allahu A'lam.


Wassalam

Posted in Labels: , , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture