Lelaki 1000 Lelaki [3]

Monday, April 2, 2012 by aiyqosim


Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW...


Dalam siri sebelum ini, diceritakan beberapa ciri pemuda Islam berlandaskan kisah para Nabi AS dan orang soleh yang diceritakan dalam Al-Quran.


Antara ciri utama para pemuda adalah ;


1. Beriman

2. Berfikir

3. Bertindak

4. Berani




Dewasa kini, ramai pemuda atau remaja yang bersemangat. Sentiasa dengan azam baru. Sentiasa penuh dengan idea. Sentiasa yakin untuk bersuara.


Namun, diantara mereka ini, seringkali ada yang mudah patah semangat. Mudah putus asa. Mudah kecewa dengan segala cabaran dan permasalahan yang menimpa pereka.


Satu faktor yang menarik yang wujud dalam diri manusia, lebih-lebih lagi para muda-mudi remaja adalah, kita sentiasa merasakan bahawa kita adalah yang "PALING" dalam segala-galanya.


Ada dalam kalangan mereka yang mempunyai masalah dalam keluarga masing-masing. Masalah ibu ayah. Masalah dengan adik beradik.


Bila ayahnya sakit, mula lah dirasakan bahawa dialah remaja yang PALING malang dan mendapat cabaran yang PALING hebat sekali di dunia.


Bila keluarganya kurang berkemampuan dan ditekan oleh pemerintah yang zalim, mula lah dirasakan bahawa dialah yang PALING susah dan mencabar hidupnya.


Bila adik-beradiknya ada masalah dalam pelajaran dalam masa yang sama sangat nakal dan mempunyai masalah disiplin hingga dibuang sekolah, mula lah dirasakan bahawa keluarganya lah yang PALING susah hidupnya.



Ada pula dalam kalangan mereka yang mempunyai masalah hati dan jiwa. Masalah
boyfriend dan girlfriend. Masalah duit biasiswa atau pinjaman tak cukup. Masalah belajar susah nak masuk. Masalah kawan yang tak sekepala.


Bila remaja yang nak
'tackle' seorang wanita tapi ditolak, mula lah dirasakan bahawa dialah lelaki yang PALING malang dalam hidup. Dialah yang PALING 'loser' dan PALING 'tak laku' dalam dunia.


Bila mendapat keputusan peperiksaan teruk, mula lah dirasakan bahawa dialah yang PALING bodoh dan PALING banyak cabaran dalam hidup.


Bila dirompak atau motor dicuri, mula lah dirasakan bahawa dialah yang PALING patut dikasihani di dunia ini.



Para pemuda remaja mudah merasakan bahawa kitalah yang PALING dalam segala-galanya.


Suara kita sahajalah yang PALING berhak didengari.


Kita sahajalah yang PALING patut bersuara.


Kita sahajalah yang PALING betul.


Kita sahajalah yang PALING patut dipandang oleh semua golongan dalam lapisan masyarakat.


Jika tidak, kita akan kecewa. Kita akan putus asa. Kita akan merajuk. Kita akan sedih. Kita akan melatah.



Adakah ini sifat pemuda yang sebenar? Adakah ini sifat pemuda yang dikatakan RIJAL? Adakah ini yang disebut sebagai lelaki umpama 1000 lelaki?



Kisah Nabi Yusuf AS


Jika ada pemuda yang mengaku bahwa dialah yang paling malang dalam dunia ini, bacalah kisah Nabi Allah Yusuf AS.


Semenjak kecil, baginda merupakan anak kesayangan ayahnya, Nabi Ya'qub AS. Namun semenjak dari kecil, keadaan tidak pernah menyebelahinya.


Baginda ditinggalkan dalam perigi ketika masih bayi, ayahnya sendiri ditipu dan menganggap baginda telah mati, kemudian baginda dijual di pasar.


Setelah besar, biarpun berwajah tampan dan berpersonaliti menarik, baginda digoda oleh isteri menteri, difitnah, kemudian dipenjara.


Bilakah dalam hidup baginda Nabi Yusuf AS terdapat noktah bahagia? Adakah baginda berputus asa? Adakah baginda kecewa?


Tidak sekali-kali! Kerana Nabi Yusuf AS bersandar kepada Allah. Dan Allah sentiasa ada!


Akhirnya, Nabi Yusuf jualah yang diangkat dan dimuliakan menjadi Menteri Ekonomi, menyelamatkan negara Mesir dari krisis kemarau, seterusnya menyelamatkan keluarganya sendiri.


Cabaran siapakah yang lebih besar dari yang diterima Nabi Yusuf AS?



Ada ribuan lagi kisah para Nabi AS untuk dikongsi. Dan siapakah yang lebih besar cabarannya berbanding para Nabi AS?


Sebab itulah, ada Hadith Rasulullah SAW berbunyi;


أشد الناس بلاءً الأنبياء، ثم الأمثل فالأمثل

"Manusia yang paling dahsyat ujiannya adalah para nabi, kemudian mereka yang mengikutinya, kemudia mereka yang mengikutinya"



Maka sudah menjadi sunnah bagi para pengikut para Nabi AS, untuk menerima cabaran dan ujian yang besar, baik di rumah, di kuliah, di jalanan, di masjid, bahkan di mana-mana sekalipun posisi kita.


Dan Nabi yang paling besar ujiannya dalam kalangan para Nabi adalah Nabi kita, Rasulullah SAW. Dan di manakah kedudukan Nabi Muhammad SAW? Di tempat tertinggi di sisi Allah. Kerana yang paling besar cabarannya, paling besar jualah ganjarannya.


Alhamdulillah, kita adalah ummat Baginda, betapa untungnya kita. Nikmat apa lagi yang kita mahukan, pabila kita sudah diberi nikmat terbesar, iaitu menjadi ummat baginda Nabi Muhammad SAW?


Nabi SAW bersabda,


"Kamu akan bersama siapa yang kamu kasihi (di Akhirat kelak)"




Kesimpulan


Sudah menjadi sifat anak-anak kecil, merasakan dirinya PALING dalam segala-galanya. Begitu jualah para pemuda.


Pabila timbul sahaja perasaan sedemikian, ingatlah para Nabi AS. Ingatlah Nabi Muhammad SAW. Betapa ringannya ujian yang menimpa kita, berbanding ujian ummat terdahulu. Hatta berbanding orang lain di sekeliling kita sekali pun, amatlah kecil ujian yang kita hadapi.


Masalahnya adalah, kita hanya memandang kepada diri kita sendiri. Kita sahaja yang sedih. Kita sahaja yang ada masalah. Egois!


Banyakkan berdoa kepada Allah subhanahu wata'ala, agar kita diberi kekuatan. Kerana kita pemuda adalah harapan ummat Islam. Kerana kitalah,

رجال بألف رجل


Untuk para pemuda, senyumlah, kerana masih ada 1000 sebab untuk kau tersenyum. :)


Walhamdulillahi rabbil 'alameen.
Posted in Labels: , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture