Bokra InsyaAllah

Saturday, December 10, 2011 by aiyqosim


Bismillahirrahmaanirraheem,

ALhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW...





Untuk bebudak Mesir, selalu dengar tak perkataan "bukroh"? Selalunya di pejabat imegresen, makcik pegawai imegresen tu kalau tensi, senang-senang saja dia cakap, "bukroh!" maksudnya, esok!(datang esok, sebab urusan tak siap lagi).


Seorang ahli politik cakap, "Tahun ni, kita akan bagi bonus kepada pelajar-pelajar luar negara. Tapi dengan syarat, kenalah undi kami ya".

Seorang menteri pula cakap, "Jangan risau, kita akan tubuhkan jawatankuasa untuk kaji masalah agensi haram yang menghantar pelajar ke luar negara".

Seorang pegawai pula cakap, "Takpa, saya akan selesaikan masalah fail kamu. Benda senang saja. Esok pun boleh siap".

Seorang kawan cakap, "Nanti tengok lah, aku beli bahan-bahan buat kek, nanti aku buat kek coklat untuk korang. Bukan susah sangat pon. Aku pun boleh".

Saya pula cakap, "Kita akan buat program masak-masak untuk meraikan ahli-ahli persatuan yang suka memasak. Korang jangan risau, saya cakna masalah korang".

Seorang peniaga pula cakap, "Jangan risau. Produk yang kamu tempah tu, confirm siap esok! Percayalah cakap saya".


Bila kita membaca Surah Al-Kahfi, kita akan bertemu dengan ayat ke 23 dan 24 yang berbunyi;


وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَٰلِكَ غَدًا ﴿٢٣﴾ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّـهُ ۚ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ

Dan jangan sekali-kali engaku mengatakan terhadap sesuatu, "Aku pasti melakukan itu esok pagi". Kecuali dengan mengatakan insyaAllah. Dan ingatlah kepad Tuhanmu apabila engkau lupa...



Menurut tafsir Ibnu Katheer, diriwayatkan bahawa ada seorang Quraisy datang bertanya kepada Nabi Muhammad SAW tentang kisah ashabul kahfi. Nabi SAW menjawab, supaya datang pada keesokan paginya untuk Baginda SAW menceritakannya, tanpa Baginda mengatakan insyaAllah (dengan izin Allah). Tetapi wahyu tentang ashabul kahfi turun lewat 15 hari daripada hari yang dijanjikan Rasulullah SAW itu.

Maka ayat ini diturunkan sebagai pelajaran kepada Rasulullah SAW supaya mengucapkan insyaAllah apabila mengatakan sesuatu yang tidak pasti, sebagai kebergantungan kita kepada Allah. Kerana setiap sesuatu itu, hanya berlaku dengan keizinan ALlah, dengan taqdir Allah.




Kepala Kena Ketuk


Beberapa pengajaran daripada surah Al-Kahfi ayat 23 dan 24 ini yang saya terfikir.


Pertamanya, katakanlah insyaAllah bila mengatakan janji-janji atau perkara-perkara yang tidak berlaku lagi, sebagai pengharapan kita kepada Allah, agar Allah mengizinkan perkara tersebut.


Keduanya, jangan sesekali kita ceritakan dan sebarkan kepada orang lain, perkara-perkara yang tidak pasti, atau jauh lagi kebenarannya, atau tiada perancangan jelas, atau sekadar angan-angan.

Jangan sesekali kita memberi janji-janji kosong atau harapan palsu kepada orang lain, hanya untuk menunjukkan kita mempunyai idea bernas. Atau untuk menunjukkan kita ni hebat. Atau tak nak menampakkan kita ni lemah sebab tiada perancangan gempak. Atau sekadar nak menjawba soalan wartawan surat khabar atau televisyen.

Gejala ini sering berlaku dalam kalangan ahli politik, menteri-menteri, peniaga-peniaga, dan pimpinan-pimpinan organisasi. Namun, siapa sahaja tidak terlepas daripada gejala ini.


Ketiganya, kita umpama diberi 'hint' daripada ayat ini. Bila diperingatkan bahawa jangan kita mengatakan sesuatu yang tidak pasti, ianya bermaksud bahawa kita boleh bercakap hanya perkara-perkara yang pasti dan jelas perancangannya. Ini bermaksud, tidak dapat tidak, Umat Islam perlu sentiasa merancang, dan mempunyai perancangan yang jelas dan teratur dalam segenap aktiviti harian kita.

Kemudian, setelah melakukan perancangan yang jelas tersusun, kita serahkan perancangan kita itu kepada ALlah Subhanahu wata'ala sepenuhnya, sebagai tanda tawakkal dan berserah diri kita kepada ALlah Yang Maha Menentukan Segalanya.


Keempatnya, jika kita terlupa, perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah Zikrullah! Ingat Allah, dan berselawatlah. Ini adab kita yang diajar di dalam Al-Quran.

Sebab apa kena zikrullah? Sebab ingatan itu diberikan oleh Allah, dan Allah jua yang melupakan. Oleh itu, untuk ingat kembali perkara tersebut, mintalah dari Yang Mengingatkan dan Yang Melupakan, iaitu Allah. Sifirnya cukup ringkas!


Maka, tinggalkanlah amalan kita selama ini. Contohnya, kalau lupa, perkataan pertama yang terpacul dari mulut,

"Aduhai!"

"Alamak lupa plak!"

"Shit! Lupa plak."

"What the hack! Dah lupa dah."




Pengajaran-pengajaran ini umpama mengetuk kepala saya sendiri, sebab seringkali saya juga melakukan perkara-perkara ini.


Maka sekadar di sini dahulu sedikit peringatan untuk kita semua. Moga bermanfaat. Sama-samalah kita muhasabah...


Allahu A'lam.


Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture