Kita Kan Kawan Kamu~

Sunday, November 27, 2011 by aiyqosim
Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW...


Kelas klinikal pagi tadi, belajar kes Cholestasis bawah tajuk Hepatosplenomegaly.


Doktor buka cerita tentang Chronic Hemolytic Anemia(CHA). Moga Allah memberkati doktor. Ditanya kepada kami, sebab apa, dalam CHA, ada hepatosplenomegaly, tapi dalam Aplastic Anemia(AA) tak ada?


Doktor pun buka al-kisah seorang mamat. Mamat ni namanya Bone Marrow(BM). BM kerjanya hasilkan sel-sel dan komponen-komponen utama dalam darah. Kilangnya di Bone Marrow, iaitu tulang sum-sum dalam badan manusia.


Tiap-tiap masa BM buat kerjanya tanpa jemu. Kerjanya berdasarkan "demand & supply". Ada demand, ada lah supply.


Suatu masa, berlaku masalah dalam darah, sel-sel darah pecah-pecah. Banyak yang rosak. Tinggal serpihan-serpihan saja. Jadi, demand untuk produk kilang si BM makin tinggi lah. BM redho saja, walaupun kena buat kerja berlipat kali ganda, biarpun gajinya sama.


Tapi BM lepak je, masih boleh tahan lagi. Sebab BM mampu lipat gandakan kerjanya sampai 8 kali ganda! Kilangnya masih boleh diperbesarkan lagi. Tapi sayangnya, sel darah yang rosak bertambah-tambah, melebihi had kemampuan BM. BM jadi tak tentu hala. Serba tak kena, sebab demand terlalu banyak, tapi dia tak mampu nak supply.


BM cuba minta tolong. BM menjerit, tapi tak ada yang menyahut. Lama-kelamaan, BM putus asa.


Tiba-tiba, tak semena-mena, datang supply sel-sel darah baru. Dari mana pun tak tahu. BM kaji punya kaji, rupa-rupanya, sel baru tu dibuat oleh kilang yang namanya Liver & Spleen.


BM sangat-sangat bersyukur. Tak terhingga syukurnya, sebab rupa-rupanya, Liver & Spleen dulu-dulu merupakan kawan baik BM di alam rahim dulu. Mereka dulu sama-sama buat bisnes yang sama, iaitu menghasilkan sel-sel darah.


Tapi, bila meningkat dewasa, Liver & Spleen membuat keputusan untuk membawa hala tuju masing-masing dalam bisnes tersendiri. Liver dengan kilang Detoxification & Special Protein Production, dan Spleen dengan kilang Pemusnah Sel & Kombat Infeksi.


Tapi, bila keadaan memaksa, bila BM memerlukan pertolongan, Liver dan Spleen sanggup mengorbankan bisnes dan sedikit kapasiti kilangnya untuk membantu menghasilkan sel-sel darah. Dalam keadaan genting itu, Liver & Spleen buat renovation & besarkan kilang masing-masing sampai tahap mampu memenuhi demand sang darah.


BM berkata kepada Liver & Spleen, "Kite tak sangka kamu datang selamatkan kilang kite. Dah lama kite tak contact kamu, tapi kamu masih ingat lagi kat kite. Terima kasih banyak. Sayang kamu~"


Liver & Spleen menjawab serentak, "Alaaa, tak perlu terima kasih. Kite kan kawan kamu~" sambil berpegangan tangan.


Mereka pun sama-sama bertolong bantu, demi menghasilkan komponen darah dalam proportion yang mencukupi.






Maka, itulah sebabnya, dalam CHA ada hepatosplenomegaly, demi membantu bone marrow menghasilkan komponen darah yang mencukupi. Tambahan pula, mereka sebenarnay rakan sekerja di dalam rahim ibu dahulu. Tapi bila dah keluar ke dunia, hanya bone marrow sahaja yang bekerja menghasilkan komponen darah, kerana yang lain ada komitmen lain.



Tapi... Apa pula cerita Aplastic Anemia(AA)? Haaa~ Ada ceritanya, tapi insyaAllah akan diceritakan pada entry lain insyaALlah...



Saya cuba ingat kembali, siapakah kawan(selain ahli keluarga) yang mula-mula kita kenal waktu kecil-kecil dulu? Masih ingatkah kita muka dan nama mereka?


Bagaimana pula kawan tadika, kawan sekolah rendah, kawan sekolah menengah, kolej, dan sebagainya?


Bagaimana pula kawan di kawasan tempat tinggal kita dulu? Jiran-jiran sekarang?


Bila berjumpa kembali, sudikah kita berborak dengan mereka, macam dahulu-kala? Sudikah kita, kalau dah membina kehidupan sendiri kelak, untuk membantu sahabat-sahabat kita dahulu?


Kalau dikira, betapa ramainya kenalan kita. Alangkah bagusnya kalau kita berjumpa semula kawan-kawan lama.


Tapi, dalam kita mengenang kembali kisah-kisah lama, sudah cukup baikkah hubungan kita dengan kawan-kawan kita sekarang ini?


Sudikah kita membantu, bila kawan kita memerlukan? Mungkin kita sudi, jika ada imbalan yang menanti sebagai ganti, tak gitu?


Serendah-rendah ukhuwwah itu berlapang dada, dan setinggi-tinggi ukhuwwah itu ithaar. Ukhuwwah kerana Allah, bukan kerana yang lain.



"Sebbab KITA KAN KAWAN KAMU~" ;)




"Tidak beriman seseorang kamu, melainkan dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"

Hadith Nabi SAW



...Ya Allah, perbaikilah hubungan sesama kami, dan tetapkan hati-hati kami untuk AgamaMu. Ameen, ya Rabbal 'Alameen...


...saja post gambar faysal kawan sekelas dari sekolah rendah. satu kelas dari darjah satu sampai darjah 5, form 1 satu kelas lagi, sampai Mesir satu kelas lagi. yang lain jangan jeles... ;)

...gambar waktu sama-sama hantar kakak-kakak kami ke Jordan. form 5 kot time ni...
Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture