Good Old Days : Selamat Hari Bapa

Tuesday, June 21, 2011 by aiyqosim

*amaran : entri ini ada yang agak personal. kalau nak baca, sila baca habis ya. terima kasih


Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillah, wassolaatu wassalaamu 'ala Saydina Rasulillah SAW,


18 Jun, Hari Bapa


Pada pendapat saya, antara sebab diwujudkan Hari Bapa adalah, sebab anak-anak tend to lupa kepada bapa mereka. So, bila ada Hari Bapa, orang akan ingat, "Owh, aku ada ayah..". Sama ada 'masih' ada, maka perlulah menabur bakti kepadanya. Kalau yang suda tiada, maka tanggungjawab masih ada, supaya didoakan dan disebarkan kebaikan ayah itu.


Mungkin ada yang rasa entri ini agak personal bila baca entri ni nanti. Tapi, cuba kita bangkitkan persoalan dalam diri kita.


"Apa yang ada pada ayah dan ibu aku?"


Ada yang tidak dapat melihat, apakah yang hebat pada ayah ibunya. Walaupun penat mencari, apakah yang 'best'nya ibu dan ayahnya.

Ada yang tidak rasa beruntung dengan ibu ayah sendiri. Selalunya, gejala ini berlaku dalam kalangan budak-budak kecil. Selalu berasa iri hati dengan ibu ayah orang lain.

Kalau anda tergolong dalam golongan ini, maka anda bermasalah. Tapi selalunya, semakin kita membesar, kita semakin sedar akan hakikat.

Memang ramai, terutama dalam kalangan masyarakat hari ini, yang gagal menggunakan pancaindera mereka sepenuhnya untuk menyedari bahawa, ibu ayah kitalah yang memainkan peranan terbesar dalam menjadikan kita seperti diri kita pada hari ini.

Maka, bersyukurlah dengan nikmat ibu ayah yang Allah kurniakan pada kita, sejak sebelum kita dapat melihat dunia lagi. Allah beri kita nikmat kasih sayang ibu ayah kita, sebelum kita dilahirkan lagi.



وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

"Dan kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama 2 tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu."

Surah Luqman, ayat 14



Maka, selamat Hari Bapa diucapkan kepada ayah saya, Yahaya Bin Ibrahim.



Aidilfitri '07


Ir. Yahaya Bin Ibrahim

Tarikh lahir, 22 Ogos 1957 (seminggu lebih sebelum merdeka. heheh)

Membesar di Singapura

Sekolah Menengah di St. Victoria, Singapore

Graduate, Civil Engineering, UiTM

Kampung di Masjid Tanah, Melaka



Orang kata, setiap bapa adalah 'superhero' kepada anak-anaknya.


Maka, saya nak bercerita sedikit, kenapa saya cakap (dalam hati saya),


"Pergh! Gempak gila ayah aku!"


atau


"Wow! Hebatnya ayah aku!"


atau


"Ayah lah ayah yang paling best sekali!"


atau dengan kata lainnya, kenapa saya bangga dengan ayah saya. =)



1. Nama


Bila dinasabkan nama saya kepada ayah saya, kemudian kepada datuk saya, kemudian moyang saya, jadilah nama saya,


Ahmad Ibrahim Bin Yahaya Bin Ibrahim Bin Umar


Tak tahu significant ke tak, tapi saya rasa nama ni best. Macam arab punya style. Maka saya terfikir, "macam best je kalau nama anak aku nanti Yahya. Senang nak ingat nasab"



2. Nasihat & Tauladan


Ayah saya tak pernah kering daripada memberi nasihat dan bercerita kisah yang menaikkan semangat. Dari kecil, sampai dah besar panjang, kalau takda kata-kata nasihat yang baru, beliau akan ulang nasihat-nasihat dia yang sama. Sampai telinga ni dah lali lah.

Antara yang tak dapat dilupakan,

"Beralah tak semestinya kalah"

"Better late than never"

"There's no such thing as luck"


"Korang ni, pergi oversea guna duit JPA, tak tahu malu ke kalau pergi sana dok berpoya-poya, enjoy sana sini, guna duit orang?" nice! =)



3. Ramai member


Kalau pergi mana-mana tempat pun, ada je jumpa member dia. Macam-macam orang dia kenal. Sampai mak saya pun kekadang pelik, "Kenal mana orang tu, bang?"

Kekadang ayah jawab, "Entah!" =)

Ya lah, kenal orang tu kan, syafaat... (LINK)



4. Power math


Dulu time sekolah dulu, beliau selalu top dalam kelas subjek math. Sampai satu hari, cikgu math dia, orang Cina, mengumpat ayah saya dalam bahasa Cina, "Dia ni(ayah saya) macam kuda gila!". haha racist gila cikgu tu



5. Sangat menyayangi ibunya


Beliau sangat menyayangi ibunya, iaitu arwah nenek saya. Dan sentiasa juga pesan pada kami adik-beradik supaya menyayangi mak kami lebih dari yang lain, termasuk ayah kami. Selalu kata, "Korang nanti, bila dah besar, agak-agak boleh tak jaga mak korang nanti."

Setiap kali Solat Jumaat, adik-beradik akan dapat seorang seringgit, dan disuruh sedekah pada tabung masjid, dan minta niatkan untuk arwah nenek. Allah merahmati nenek-nenekku dan atuk-atukku semua ameen.



6. Sekolah Agama


Biarpun, ayah saya seorang yang mempunyai latar belakang Sekolah Inggeris, tapi semua anaknya disekolahkan sekolah agama. Maka beruntunglah kami adik-beradik sebab diberikan didikan agama formal, selain didikan agama di rumah. Alhamdulillah.



7. Pistol & Senapang


Perkara ni memang sangat cool. Katanya, ayah apply lesen senapang dengan pistol waktu muda-muda dulu. Ya lah, mula-mula kerja dulu, kerja dalam hutan. Kawasan pedalaman. Dulu, pernah kerja di Bukit Ibam, hutan. Bukit Pelanduk. Jurutera Daerah Sepang. Sandakan Sabah. Macam-macam tempat.

Hobi beliau pula suatu ketika dulu, memburu. Memang agak cool la. Tapi yang tak bestnya, dua-dua abang saya dapat merasa shoot shotgun & pistol tu dengan peluru hidup, tembak monyet ke apa entah, saya takda peluang, sebab 'masih kecik lagi' waktu tu.

Nak ikutkan, ayah sesiapa yang kerja polis, ada je pistol. Tapi agak cool la kalau tak kerja polis, kalau pergi jalan mana-mana, ada pistol dalam beg pinggang. Rasa protected jugak la berjalan dengan beliau.

Tapi sekarang, pistol dah takda dah. Simpan di balai, sebab dah tak guna. Tinggal senapang je. Tu pun, ayah dah tak aktif dah guna senapang.


Ingatan kepada pembaca : Nak apply lesen senjata api, bukan senang-senang suka hati je. So, don't try this at home ya...


Sandakan, Sabah, '93 bersama rusa atau 'payau' dalam dialek Sabah. Gambar tak clear, sorry...


8. KLIA


Ada kawan-kawan yang rasa teruja bila sampai KLIA. Saya pun rasa excited bila tengok ramai yang bangga bila tengok KLIA. Sebab saya dah naik menara air traffic control KLIA sebelum menara tu ada pintu lif lagi. =)

Ayah saya antara jurutera yang direkrut untuk siapkan projek KLIA. Maka setiap kali pergi KLIA, teringat pada ayah.

KLIA '97. Dalam bulatan merah, air traffic control tower yang belu ada pintu lift lagi


9. Rumahku syurgaku


Rumah yang famili saya duduki sekarang di Lot 2681, Jalan Teras Jernang, Sungai Merab, Bandar Baru Bangi adalah hasil seni ayah saya.

Sebab, arkitek, jurutera, dan kontraktor rumah tu adalah ayah saya sendiri. Jimat kos. heheh. Bebas nak buat design apa pun.

Walaupun rumah tu agak terpencil dari pusat bandar, tapi Alhamdulillah, hidup aman damai di celah hutan Sungai Merab.


Lot 2681. Walaupun terpencil, dalam hutan, kami bahagia... :)



Mungkin perkara-perkara ni tak bermakna buat orang lain. Tapi bersempena Hari Bapa, suka saya ceritakan apa yang saya rasa best tentang ayah saya.


Apa-apa hal pun, teringat pepatah Arab ni,



ليس فتى من قال أبي ولكن فتى من قال ها أنا ذاك


Tak 'jantan' lah siapa yang kata "ayah aku...(begini dan begitu)...", tapi 'jantan' lah siapa yang kata "ni aku...(begini dan begitu)...!"


Takkan kita nak biarkan ayah kita sahaja hebat. Kita, bagaimana?


Walaupun ayah tak dapat baca post ini, sekurang-kurangnya saya tahu, beliau menyayangi isteri dan anak-anaknya.

Mungkin mak atau angah ke, didi, syuhada ke, boleh lah tunjukkan post ni pada ayah.

Sekurang-kurangnya, gambar-gambar tu boleh mengembalikan memori. =)


Semoga Allah memberi kesihatan kepada ayah saya, panjangkan umurnya dalam rahmat, keberkatan dan kebahagiaan, dan dimatikan dalam iman insyaAllah.

Semoga anak-anaknya berjaya dunia akhirat, biarpun beliau tidak dapat melihat kejayaan anak-anaknya di hadapan mata seperti yang diharapnya, tapi pahalanya tetap akan dirasai insyaALlah.


Sekian, wassalam.
Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture