Macam Mana Aku Nak Kahwin, Kalau...

Tuesday, May 31, 2011 by aiyqosim

Assalamu'alaykum warahmatullah,

Alhamdulillah, wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW,


Tempoh hari saya telefon rumah di Malaysia. Mak angkat. Borak kejap dengan mak.


Mak : Amboih, mak tengok dalam facebook, bukan main! Macam-macam...

Aku : Oh, mak baca ek, post Jom Kahwin tu? hahaha

Mak : Apa tak baca pulak. Ni mak zaman cyber lah. Layan jugak facebook ngan blog

Aku : Mak dah baca dah post terbaru(Isy Apa Stress Stress Ni)? Tengok la video dalam tu(You Raise Me Up)

Mak : Alaa, si Didi(Idris, adik bongsu) cakap, korang ni ketinggalan zaman! Orang dah layan lagu tu lama dah! hehe

Aku : O ye ke. haha. Pastu, mak nangis tak layan lagu tu? hehe

Mak : Nangis la juga...


Aduhai, apa punya soalan la, "nangis tak layan lagu tu". Haih...

Perbualan diteruskan, "Alaaa, apa lah sibuk-sibuk pasal kahwin ni. Ni ha, keluarga kat rumah ni pon tak terurus, nak sibuk pasal kahwin. Sampai masa, kahwin lah! Bunga bukan sekuntum." katanya merujuk kepada entri saya bertajuk Jom Kahwin.


Pagi tadi, sebelum keluar rumah ke dewan peperiksaan untuk Forensic & Toxicology End Round Exam, otak terfikir satu persoalan.

"Aah betul juga tu. Macam mana aku nak kahwin, kalau..."


Macam Mana Aku Nak Kahwin, Kalau...

Kalau dengan mak ayah kita pun susah kita nak berbuat baik. Berbuat kebajikan. Selalu 'ter'lupa. Nak tanya khabar pun jarang-jarang. Mentang-mentanglah duduk oversea.

Kita lokek nak mendoakan mak ayah kita setiap kali lepas solat. Atau kita 'ter'lupa?


وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

"Dan kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama 2 tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu."

Surah Luqman, ayat 14


Kalau bergaul dengan kawan-kawan kita, bukan main mesra. Bertepuk tampar, berkasih kasihan. Ukhuwwah dan kemesraan. Tapi bila dengan famili kita sendiri, macam kaku. Susah nak mesra. Garang semacam je. Berborak pon jarang.

Dulu selalu kena 'bahasa' dengan ayah, "Kalau dengan kawan-kawan, baiiiiikk bukan main. Kalau dengan adik beradik, bersepak terajang!"

Kalau balik cuti pon, macam tiada di rumah. Ada saja nak keluar. Lepak dengan kawan-kawan. Jalan-jalan. Kalau ada di rumah, duduk dalam bilik. Nak jenguk mak ayah pon jarang.

Bukan apa, kalau perempuan, kalau dah berkahwin, orang ranking nombor 1 adalah suaminya. Tapi kalau si lelaki, biar kahwin 4 sekali pun, rangking nombor 1 tetap MAK nya.

Kalau di masa bujang pun susah nak menyenangkan hati mak ayah, bayangkan di masa dah kahwin nanti. Nak layan isteri lagi, nak layan anak lagi, nak layan kerja lagi, nak layan kereta lagi, nak layan rumah lagi, dan macam-macam masalah lagi.

Kekadang kita ni jenis orang yang 'berjuang' di waktu muda mudi. Masa tak cukup katanya. Keluarga dikorbankan. Tapi janganlah lupa, kan baitul muslim tu salah satu daripada maratib al-amal untuk mencapai ustaziyyatul alam?


Baitul Muslim = Kahwin? Betul ke?


Tapi kita lupa baitul muslim yang dah sedia ada di rumah kita. Mak ayah kita. Abang adik kakak kita. Kalau dengan famili terdekat ni pun kita dah letakkan di tempat kedua selepas 'kawan-kawan' kita, maka macam mana lepas kahwin nanti?


Kekadang kita lupa mad'u terdekat kita adalah keluarga kita sendiri. Mak ayah kita.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ

"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu..."

Surah At-Tahreem, ayat 6


Kekadang kita lupa, mampukah kita balas jasa mak ayah kita? Mampukah pula kita menjadi seperti mak ayah kita yang dah berjaya membesarkan kita sehingga menjadi diri kita sekarang ini?

Macam mana aku nak kahwin, kalau amanah dan pesanan mak ayah kita pun tak termampu nak kita laksanakan.

Macam mana pula aku nak kahwin, kalau kehidupan harian pun tak terurus, bangun subuh dan tidur malam pun tunggang langgang.

Macam mana nak kahwin, kalau setakat kena uji dengan exam, atau sedikit kekecewaan, atau sedikit masalah pun, kita dah tak keruan. Macam mana nak hadapi perkahwinan?


Maka...

Mungkin ada yang bertanya, "Isy, apasal asyik cakap pasal kahwin je mamat ni? Gila apa?"

Entri ni nak mengajak kita semua untuk kembali kepada fokus kita. Fokus kita sebagai pemuda dan penuntut ilmu.

Waktu muda ni jangan dipersiakan dengan perkara-perkara sampingan. Tumpukan perkara-perkara yang meningkatkan iman, ilmu dan kemahiran hidup kita.

Banyak tanggungjawab kita sebagai seorang pemuda Islam sebelum kita tambah tanggungjawab kita bergelar seorang suami atau isteri.

Memetik ayat Ustaz Suhaib Webb dalam webnya bila bercerita tentang "Am I Marriying The Right Person",


Remember that finding the right person is only half the challenge – you must first be the right person that someone would want to marry.



Sekian dahulu buat masa ni. Selamat beramal~


Final exam dah mula, mohon doanya...


Wassalam


p/s : mode : recovery, preparing for exam

3 Ahmad. Sori lah Ahmad yang keempat, waktu ni tak lahir lagi =P
Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture