Isy, Apa Stress Stress Ni !

Wednesday, May 25, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW.


Musim peperiksaan...


Tension, stress, sedih, kecewa. Argh STRESS!!!


Ditambah pula isu-isu lain. Malas, kawan makan kawan, rindu kampung, panas, lapar, keseorangan, patah hati(?).


Argh STRESS!!!


Ada sekali 'mengadu'(mak aih manjanya) kepada seorang sahabat, "Tension lah!"

Jawabnya, "Apa yang kau tension tak tentu pasal ni?"

Aku jawab, "Entah lah!"

"Ni tengok video ni. Jangan banyak cakap", sambil sama-sama makan tengahari.




Yup, video 'You Raise me Up' oleh WestLife(bukan penyanyi asal). Lagu klasik, sedap, tentang pengorbanan seorang ibu.

"Ok, ada motivasi sikit. Tapi......". Lagu ni menambah kesedihan dan kesayuan lah pula! Dah terasa sedih pula mengenangkan mak di rumah. (harap-harap mak aku baca entri nih. =) masih ada lagi rupanya bibit-bibit kejiwangan dalam diri ini)


Maka 'mengadu' lagi kepada sahabat tersebut, "Tak boleh jadi lah. Tak jalan lah video nih. Jadi sedih la pulak!"

Jawabnya, "Kau ni, macam-macam. Dah sedih la pulak. Hmmm, ni ha! Ko tengok video ni senyap-senyap. Pastu, gi main jauh-jauh!"

Sila layan video ni sebentar ya.




Haa... Amacam? Dapat mesejnya?



Kite Sering 'Ter'lupa

Ya, kekadang, ada satu masa kita merasakan kita sahaja yang mempunyai masalah. Masalah kitalah yang terbesar dan paling rumit. Dunia sekeliling kitalah yang paling sempit. Kitalah yang paling malang.

Tapi kita lupa, dalam pada kita tertekan, berapa ramai manusia lain tertekan dengan masalah yang lebih besar daripada masalah kita.

Contohnya, dalam pada kita stress mengulang kaji untuk menghadapi exam, kita lupa ada dalam kalangan kita yang jatuh sakit dalam waktu exam, atau kehilangan orang tersayang. Kita lupa berapa ramai yang kesempitan wang dalam masa sama tertekan dengan exam seperti kita.


Aspek lain pula, dalam pada kita tertekan, kita sering lupa, bahawa kita TIDAK SENTIASA tertekan. Buktinya, kita rasa tertekan pada satu-satu masa, adalah kerana sebelum mulanya tempoh masa itu, kita TIDAK TERTEKAN. Kita tenang saja.

Kita lupa, di masa kita tenang dan tidak tertekan, ada orang lain yang stress. Begitu juga di masa kita stress, ada orang lain yang tenang dan tidak tertekan. Kerana itu adalah lumrah. Maka timbul persolan seterusnya, how to manage the stress?



How To Manage The Stress?

Antara jawabnya, ada di dalam video di atas. Ya, kita 'larutkan' masalah kita.

Pesan seorang senior (jazahallahu khairan), kita 'back to basic'. Kembali kepada persoalan, "Kenapa aku belajar?". Kemudian, step back selangkah dua. Rehatkan minda dan susun langkah untuk mulakan langkah baru.

Seterusnya, kita 'adukan' dan sandarkan masalah kita kepada Penyelesai Segala Masalah, kepada Pencipta Segala Masalah & Pengubat Segala Masalah, kepada Pentadbir Alam Semesta, Allah Subhanahu Wata'ala.



رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا


"(Dialah) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan selain Dia, maka jadikanlah Dia sebagai pelindung"

Surah Al-Muzzammil, ayat 9


Ya, jadikanlah Dia 'wakeela'. Jadikanlah Dia sebagai tempat bertawakkal, tempat berlindung. Dialah yang menciptakan bumi dan seluruh makhluq beserta cabaran dan pancaroba di dunia ini, sudah tentu Dia juga yang menciptakan segala ubat dan penyelesaiannya.

Maka, kembali kepada Allah. Bertawakkal lah. Persoalannya di sini, sejauh mana kita percaya kepada Allah?



Don't Cross The Border!

Syeikh Rohimuddeen pernah memberi pencerahan. Kita manusia, sering melintasi garis atau borderline KERJA HAMBA -KERJA TUHAN.

Kerja hamba, katanya, adalah berusaha, dan meminta. Maka kita akan jadi SEBAIK-BAIK hamba jika berusaha sehabis baik dan meminta sehabis baik. Kerja Tuhan pula, adalah MENENTUKAN. Menentukan keputusan. Menentukan yang terbaik untuk kita.

Seringkali kita terburu-buru berfikir, apakah keputusan yang bakal diterima? Baikkah? Burukkah? Kecewakah? Diterimakah? Ditolakkah?

Dan kita lupa, "Ohh! Itu kerja Tuhan rupanya..."


Maka, jangan dilanggar garisan itu!


Suka saya kongsi sedikit pengisian daripada Ustaz Amr Khalid. 5 tanda kita sudah bertawakkal kepada Allah.


1. Di waktu sukar atau sedih, kita berzikir, ingat Allah, kembali kepada Allah.

2. Di waktu dunia mengecewakan kita, bertambah lagi tawakkal kita, bertambah lagi iman kepada Allah.

3. Tidak makan yang haram, baik makanan, mahupun harta.

4. Tidak takut dengan masa depan.

5. Buat yang terbaik untuk mencapai apa yang dimahukan.


Haa, apa lagi? Jom semak tanda-tanda tawakkal ini dalam diri kita...


Sekian sahaja sedikit perkongsian. Moga-moga diri ini sentiasa bergantung harap kepada Allah sehingga tidak ada lagi ungkapan, "Aku stress!"

Biar apa pun keputusan dan ketetapan yang Allah beri, moga kita redha menerimanya.


Begitu juga harapannya kepada anda semua, insyaAllah kheir.


Salam mujahadah, salam tanaafus, salam imtihan!


Wassalam

Posted in Labels: , , , | Comments

Jom Kahwin!

Monday, May 16, 2011 by aiyqosim


Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah...


Sekadar mengisi kekosongan blog ni lebih kurang seminggu, suka saya kongsikan kisah benar yang berlaku dalam kelas Arab saya dengan Moji, Salman dan Tamim Sabtu lepas.

Kisah perbincangan ilmiah antara Ustaz Mahmud dengan kami. Harap ianya bermanfaat insyaALlah. Hasil perbincangan ini adalah ilmiah dan akademik, tidak mengikut emosi dan tidak pula menunjukkan pendapat peribadi saya. :)


Memang lumrah setiap kali kelas, mesti ada saja topik yang akan dibincangkan. Mula topik ini dibuka adalah sebab, saya, Moji dan Tamim tak siap 'homework'. Salman seorang saja yang berjaya siapkan, Moji bagi alasan lupa, saya tak bagi alasan, hanya tersengih saja.





Maka Ustaz pun buka cerita,

"Zaman sekarang ni, budak perempuan adalah rijal."

Ya lah, mereka lagi rajin, lagi bijak pandai, lagi...lagi...lagi...

Macam biasalah, kena 'basuh' dah menjadi tabiat kami berempat setiap kali kelas. Lepas tu, disambung lagi,

"Kalau lah lelaki kena Haid sebulan saja, nescaya lelaki akan terseksa sebab tak mampu tahan sabar."

Saya tak pernah kena Haid, jadi tak boleh nak hurai. Tapi nak katanya, memang ketahanan wanita menahan sabar memang lagi tinggi daripada lelaki. Kemudian, sambung lagi,

"Kalaulah lelaki kena mengandung, bagi sebulan saja, nescaya mati lelaki tu!"


Tetapi, sebab mereka ni amat bijak, mereka juga bijak dalam perkara-perkara tertentu, seperti dikisahkan dalam ayat 28 Surah Yusuf,


فَلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ

"Sesungguhnya ini adalah tipudayamu, sesungguhnya tipudayamu benar-benar hebat."


Perempuan ni, memang bijak, tapi bijak juga bertipu daya. Hehe. Maka, kata Ustaz, sebab tu lah kita tak boleh nak harapkan atau nak cari yang 100% sempurna bila memilih wanita. Bak kata dalam satu Hadith Nabi SAW,


"كمل من الرجال كثير ، ولم يكمل من النساء إلا مريم بنت عمران وآسية امرأة فرعون وخديجة بنت خويلد وفاطمة بنت محمد "

"Ramai lelaki yang sempurna, tetapi tidak ada wanita yang sempurna kecuali empat orang; Maryam binti Imran, Asiah isteri Firaun, Khadijah binti Khuwailid, dan Fatimah anak Muhammad SAW."

Hadith riwayat Al-Bukhari



Maka, secara tak langsungnya, 'ter'masuk pula bab KAHWIN. (isy ni yang tak suka nih...)


Maka Ustaz bercerita lagi...

Selalu kita dengar orang kebanyakan susah sangat nak kahwin. Banyak sangat kekangannya.

Duit tak cukup.

Syarat tak cukup.

Tak cukup bagus.

Masa tak kena.

Keluarga tak kena.

Keluarga tak 'masuk'.

Mak ayah tak restu, dan bermacam-macam lagi.


Kemudian Ustaz ungkit kisah Saydina Ali RA berkahwin dengan Saydatuna Fatimah Bt Rasulullah SAW, dengan mas kahwinnya sebanyak 4 DIRHAM sahaja! Ada lah lebih kurang 40 Geneh. Dan Saydina Ali berkahwin dengan SEBAIK-BAIK WANITA!

Ramai yang bila mendengar cerita ni, berhujah,

"Alaa, tu zaman sahabat..." atau "Alaa, tu zaman dulu-dulu boleh lah..." atau "Realiti kita zaman sekarang dah lain..."


Hakikatnya, cuba kita berfikir secara logik dan adil. Di zaman para sahabat dulu, ada saja mereka yang berkahwin dengan mas kahwinnya satu ladang kambing. Atau seekor unta. Atau emas permata. kalau nak dibandingkan nilai unta di zaman itu, samalah nilainya dengan sebuah kereta MERCEDEZ!

Maka bandingannya sama sahaja. Saydina Ali memilih mas kahwin sebanyak 4 Dirham sahaja, sedangkan beliau berkahwin dengan sebaik-baik wanita! Boleh sahaja dikenakan mas kahwinnya emas permata berlian intan payung dan sebagainya.

Maka kalau nak dibandingtarakan dengan zaman sekarang, ada sahaja orang yang berkahwin dengan mas kahwin, ribuan ringgit, atau hantaran berdulang-dulang emas permata, harta sekoyan dan sebagainya, tetapi ada juga yang letakkan nilai yang rendah sahaja.


Mengimbas keadaan di Mesir pula, atau di kebanyakan negara, ramai meletakkan prasyarat 'layak untuk berkahwin' berlandaskan harta semata-mata. Nak kahwin, kena ada at least kereta sebiji, rumah sebuah, gaji kena 5 angka, rumah pula kena ada TV dan Hifi lengkap dengan sofa Itali, pinggan mangkuk Acopal, kuali Tefal, komputer Apple atau pentium at least pentium 10!

Kalau macam tu, di manakah nilai sebuah perkahwinan? Kalau macam tu lah, habis hartanya, maka tamatlah perkahwinan. Tak gitu?

Bukanlah kata kalau nak kahwin, tak perlu ada kestabilan ekonomi, tapi, itu bukanlah satu-satunya kayu ukur.

Kekadang, kita selalu letakkan syarat yang bukan-bukan atau melebih-lebih, tetapi lupa intipati sebuah perkahwinan sebagai satu institusi utama pembinaan masyarakat Muslim yang beriman dan berpendidikan.


Ustaz ceritakan pengalamannya. Beliau berasal dari Syria, kahwin dengan orang Mesir. Tetapi sejak berkahwin, dengan tiada biasiswa, dalam masa belajar, sambil bekerja, tak pernah lagi beliau balik kampung melawat keluarganya di Syria. Maka katanya, jarak bukan penghalang! :)


Rasulullah SAW bersabda,


ثلاثة حق على الله عونهم : المكاتب يريد الأداء ، والمتزوج يريد العفاف ، والمجاهد في سبيل الله

"3 perkara yang wajib bagi Allah menolongnya; orang yang berhutang yang hendak menunaikan hutangnya, orang yang berkahwin yang inginkan kebaikan, dan orang yang berjihad di jalan Allah."

Hadith Sahih


Maka, kalau berkahwin kerana ALlah, betul caranya, maka yakinlah, Allah akan memudahkan.


Ustaz menambah lagi, dia sangat menggalakkan lelaki-lelaki yang dah mampu, kahwin. Sebab, Syeikhnya ada berpesan,


لستم الشباب إذا لم تتزوّج

"Kamu belum lagi syabab(pemuda sebenar), kalau kamu tak kahwin lagi."


Maka jangan lah nak berlagak bahawa kamu seorang rijal, atau lelaki yang hebat, gagah, dan mantap, kalau belum berkahwin lagi. Sebab, hanya orang yang dah berkahwin tahu akan realiti kehidupan. Sebab perkahwinan itu tanggungjawab. Kena cari duit, tempat tinggal, makan, dan sebagainya. Kena jaga isteri, jaga anak, jaga kesihatan, keselamatan, pendidikan, agama, ekonomi. dan segalanya.


Ada ulama juga berpesan,

"Jangan ambil fatwa daripada orang bujang."

Sebabnya sama, orang yang belum berkahwin, tak kenal dunia lagi.


Murabbi-murabbi dalam da'wah juga selalu berpesan,

"Kalau nak tengok seseorang itu seorang da'ie sebenar atau tak, tengok bila dia dah kahwin, dan dah ada 2 orang anak."


Akhir sekali, Ustaz 'ala-ala' cabar kami. Katanya, "Isunya sekarang ni, di mana KEBERANIAN korang? Takut mati kelaparan lepas kahwin? Takut bersusah-susahan lepas kahwin? Takut apa?"


Masih terngiang-ngiang lagi perkataan syuja'ah (keberanian) yang ustaz sebut hari tu. haih... cabaran, cabaran~


Banyak lagi hasil perbincangan kami malam tu, tapi saya rasa cukup setakat ini dulu. Lain kali cerita lagi naa~ :)


Lepas kelas, macam biasa, kami borak-borak dengan Ustazah Jihad, isteri Ustaz Mahmud. Ustazah tanya kami,

"Jadi, bila kamu nak kahwin, Ahmad?"


Saya jawab dengan confidentnya,

"سأتزوّج غدا !! إن أقدر"


hehehe. Kenalah ada gaya, baru yakin!...


Kemudian saya tanya Ustazah, berapa umur dia. Pusing punya pusing, kantoi juga umur Ustazah, 28 tahun. Lepas tu, saja saya tanya ustaz Mahmud, berapa umur dia. Dia jawab, "26 setengah."


Kami senyap barang sesaat dua. Dia pun cakap, "Apa masalahnya dengan umur?"

Kami jawab, "Takda masalah pun..." sambil tersengih.


Ustaz Mahmud dan anaknya, Khadijah


Sekian sahaja sedikit perkongsian. Ingatan lagi sekali. Saya hanya menukilkan hasil perbincangan ilmiah dan perkongsian pengalaman Ustaz Mahmud dengan kami tempoh hari. Saya hanya nukilkan dengan bahasa saya sendiri. InsyaALlah tiada menyentuh mana-mana individu, baik yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.


Allahu A'lam... Salam imtihan diucapkan kepada diri sendiri, moga lebih rajin belajar. Juga kepada anda semua, moga kita sama-sama sukses dengan cemerlang insyaAllah...


Wassalam =)



p/s : habislah kalau mak aku baca entri ni. haha



...selingan, Medical Team buat jamuan tempoh hari, sebagai penutup sesi akademik 2010/2011. pengalaman berharga...
Posted in Labels: , , , | Comments

Selamat Hari Ibu & Hari Nenek :)

Saturday, May 7, 2011 by aiyqosim
Assalamu'alaykum warahmatullah


Alhamdulillah, syukur kepada Allah dan selawat serta salam ke atas junjungan Rasulullah SAW.


Hari ni, 8 Mei merupakan Hari Ibu. Terima kasih kerana sudi menjadi ibuku selama 21 tahun ini... LINK


Dan hari ni juga, 8 Mei rasanya boleh jadi hari bersejarah buat ibu-ibu dalam famili Yahaya-Sabariah.


Hari ni 8 Mei, kak Zawil telah selamat melahirkan puteri yang pertama, dengan berat 2.8 kg. Alhamdulillah... Semoga kedua-dua mereka sihat wal afiat hendaknya.


Dan officially Puan Sabariah Bt. Awang Chik telah upgrade menjadi NENDA, dan Encik Yahaya Bin Ibrahim telah upgrade jadi ATOK. =)


Kak Zawil pula telah upgrade menjadi IBU. Dan secara langsungnya Alongku dah upgrade jadi BAPA.



Tahniah!



Semoga semuanya selamat dan menjadi famili Muslim bahagia di dunia dan Akhirat insyaAllah... ameen.




"not-yet-named" baby girl


...bapa dengan anaknya. mana ibunya?...



...hari ni Hari Ibu, hari ni juga dah jadi nenek. hehe. InsyaAllah kheir...
Posted in Labels: , , | Comments

ذَوق العام

Friday, May 6, 2011 by aiyqosim

Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah SAW.


Seminggu lebih tidak dikemas kini, Alhamdulillah hari ini berpeluang mengisi sedikit masa menulis.


Hari ini tergerak untuk solat Jumaat di Masjid Sayyedah Zainab, dan ini kali pertama solat Jumaat di Masjid Sayyedah Zainab selepas Revolusi Mesir 25 Mei tempoh hari.

Dan yang menariknya, topik hari ini ada menyentuh tentang Revolusi 25 Mei. Sekali dengar, rasa macam, "tak habis-habis isu revolusi, tak habis-habis revolusi. Dah takda benda lain ke nak bincang?"

Namun, rupa-rupanya khatib hari ini menyingkap revolusi yang berlaku dari satu sudut lain. Dari sudut yang dipanggil, ذَوق العام atau dalam bahasa kita, COMMON SENSE. (setelah merujuk beberapa sahabat Azhari yang tip top bahasa Arab, semuanya tak pernah dengar lagi perkataan tu. so, saya interpret sendiri lah ye... sila usha link ini..)

Dikatakan, salah satu kesan negatif atau musibah daripada revolusi yang berlaku tempoh hari adalah kebebasan yang disalah ertikan. Kebebasan yang disalah gunakan oleh golongan yang tidak memahami kenapa mereka berrevolusi.

Mereka rasakan dengan kebebasan ini, segala-galanya bebas. bebas bersuara, bebas bertindak, bebas malakukan jenayah, bebas melanggar peraturan, bebas segala-galanya. Perkara yang ditimbulkan khatib adalah, hilangnya perasaan hormat-menghormati dalam kalangan masyarakat atas nama 'kebebasan'.


Tak sangka, khatib hari ini menceritakan satu contoh yang berlaku di Masjid AN-Nur Abbasiyyah Jumaat minggu lepas, dan kebetulan Ustaz Azam dalam kelas tafaqquh anjuran BPI pagi tadi juga menyebut kisah yang sama. Kisah Syeikh Hasan As-Syafi'ie dihalang oleh sekumpulan manusia yang menggelar diri mereka 'salafi', membuat benteng manusia depan mimbar masjid ketika bangun Syeikh Hasan As-Syafi'ie hendak menyampaikan khutbah. Tak cukup dengan itu, mereka juga menolak Syeikh dengan kasar. Kemudian, naiklah 'geng' mereka memberikan khutbah. Manalah perginya akhlak Islamiyyah sebagai seorang Muslim? Kalau tak menghormati Syeikh Hasan sebagai seorang Syeikh sekalipun, apa salahnya menghormati beliau sebagai seorang warga tua yang hendak memberikan khutbah?


Aidilfitri 2007, Ust Azam, 2 dari kanan



Semoga kita semua mendapat hidayah Allah...


Common Sense Dalam Islam?

Baki khutbah menceritakan tentang common sense. Common sense dalam bercakap. Common sense dalam bermuamalah. Common sense dalam bergaul. Common sense dalam berbudi bahasa. Common sense dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang Muslim.

Tapi, ada ke diajar tentang common sense dalam Islam? Nama pun dah 'western' dah, common sense! hmmm...

Common sense bermaksud ..sila usha link ini... Dengan kata lainnya, satu perkataan sudah cukup menggambarkan common sense, itulah AKHLAK. Kalau dalam umat Melayu, dipanggil ADAB.

Bukankah Nabi Muhammad SAW diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia?


إنما بعثت لأتم صالح الاخلق

”Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang sholeh”. (HR: Bukhari dalam shahih Bukhari kitab adab, Baihaqi dalam kitab syu’bil Iman dan Hakim).


Nabi Muhammad SAW mengajar kita supaya bercaka dengan suara yang lembut, dan berbahasa dengan bahasa yang elok dan sedap didengar. Khatib hari ni memetik ayat Al-Quran daripada Surah Luqman, ayat ke 19


(وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ ﴿١٩

"Dan sederhanakanlah dalam berjalan, dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-seburuk suara adalah suara keldai."



Bukankah Nabi SAW juga ada bersabda,


بَسُّمُكَ فِي وَجْهِ أَخِيكَ لَكَ صَدَقَةٌ

"...senyum mu pada wajah saudara mu adalah sedekah...".

Hadith Riwayat At-Tirmizi


Tapi sejauh manakah kita mengamalkan kemesraan dalam pergaulan yang diajar Rasulullah SAW ini?


Nabi SAW juga ada berpesan dalam satu Hadith,


لا تدخلوا الجنة حتى تؤمنوا، ولا تؤمنوا حتى تحابوا. ألا أدلكم على شيء إذا فعلتموه تحاببتم؟ أفشوا السلام بينكم

رواه مسلم

Tidak masuk syurga barangsiapa yang tak beriman, dan tak beriman barangsiapa yang tak saling mengasihi. Mahukah kamu kalau aku beritahu satu perkara jika kamu buat, kamu akan saling menyayangi? Sebarkan salam antara kamu.

Hadith riwayat Muslim



Kita juga ditegah daripada bersangka buruk terhadap saudara kita yang lain, seperti firman Allah dalam Surah Al-Hujuraat ayat ke 12,


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah banyak dari prasangka, sesungguknya sebahagian dari prasangka itu dosa..."


Kalau ikut Syeikh Yusri, buruk sangka atau su'uszzon adalah termasuk dalam kategori dosa besar(kaba'ir), na'udzubillah...


Kemudian, Allah berfirman dalam Surah Al-Mujadilah ayat ke 11,


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّـهُ لَكُمْ ۖ

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepada kamu, "berilah kelapangan dalam majlis-majlis", maka lapangkanlah nescaya Allah akan memberikan kelapangan untukmu."


Ya, memberikan kelapangan itu bermaksud toleransi. Kita diajar dalam Islam agar sentiasa bertoleransi dan memikirkan kepentingan saudara kita yang lain. Memberikan kesenangan kepada manusia lain lebih dari diri kita sendiri.


Bukankah Nabi SAW ada berpesan lagi dalam Hadith baginda,

"sebaik-baik manusia adalah yang paling memberi manfaat kepada manusia lain".


Memetik juga kisah seorang Arab Badwi yang datang menziarahi Masjid Nabi SAW dan kencing di dalam masjid. Lihat saja apa yang dilakukan Rasulullah. Di kala sahabat hendak memarahi lelaki Badwi tersebut, nabi SAW dengan rahmahnya menegah dan membiarkan sahaja, selepas itu, dibasuhnya najis tersebut dan ditegurnya Arab Badwi itu. Nabi SAW bersabda,


"sesungguhnya dia tidak tahu..."


Begitu sekali sikap toleransi Nabi SAW dalam kehidupan seharian. Baginda juga ada berpesan,


يسروا ولا تعسروا

"Permudahkanlah, jangan persusahkan..."


Maka, tanamkanlah common sense sebegini dalam kehidupan seharian kita. Jadikanlah Akhlak Islamiyyah sebati dalam diri kita, kerana apa yang menakjubkan adalah, Akhlak Islamiyyah tidak akan bercanggah dengan mana-mana common sense atau mana-mana budaya yang baik. Akhlak Islamiyyah secara semulajadinya diterima umum sebagai sesuatu yang mulia. Maka, apa yang ruginya berakhlak dengan Akhlak Islamiyyah? Apa yang kurangnya? Apa lagi alasannya?

Orang berbudi, kita berbahasa.

Orang memberi, kita menerima dan membalas kembali pemberian.

Orang berbuat baik, kita berterima kasih.

Orang bercakap, kita mendengar.

Orang meminta pertolongan kita memberi pertolongan.
Orang datang berziarah, kita melayan.

Orang bagi salam, kita jawab salam.

Orang senyum, kita senyum kembali.

Semuanya common sense. Hatta orang berbuat salah sekalipun, kita berlapang dada dan memaafkan.

Orang buat salah, kita tegur dengan hikmah dan lembut.

Orang buat salah, kita jaga aibnya dan menegur secara senyap-senyap.


Sekian sahaja buat masa ini, semoga perkongsian yang sedikit ini memberi manfaat kepada kita semua teritamanya diri saya sendiri, insyaAllah.

Salam tanaafus saya ucapkan. Selamat berusaha hingga ke titisan darah terakhir. Semoga peperiksaan akhir tahun yang akan melanda student Mesir sebualn dua ini menjadi salah satu titik penyambung kepada kejayaan kita di hari kemudian kelak, insyaALlah.


p/s : Seminggu dua ni, rumah kami dilanda demam cheese cake. Entah kenapa, hari tu, Najib bawa cheese cake. Kemudian Mentol pula. Kemudian, Fais pula buat cheese cake. Janggal juga bebudak lelaki cerita pasal cheese cake. Tapi, takpa lah, dah orang nak bagi. Sesiapa lagi yang nak 'test-drive' skill buat chese cake, kami sedia jadi juri, bawaklah ke mari. InsyaALlah pengalaman tu ada...

Hari ni ada lagi rezeki orang bagi cheese cake topping blue berry. Terima kasih daun keladi, lain kali buatlah lagi ya... Setelah dibincang, saya bagi markah "cemerlang" untuk first trial. Tapi ada lagi beberapa perkara boleh ditambah baik untuk masa hadapan. InsyaAllah kheir... =)


Allahu A'lam


Wassalam


Posted in Labels: , | Comments

All Or None Law

Tuesday, April 26, 2011 by aiyqosim


Bismillahirrahmaanirraheem,

Alhamdulillahi wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah...


Lepas lebih kurang 40 minit lecture Forensic berlangsung pagi tadi, tiba-tiba masuk seorang sahabat (yang agak macho) ke dalam kelas. Dua tiga langkah masuk dalam kelas, kebetulan doktor cakap,


"this is the last part of our lecture today."


Maka tergelaklah ramai-ramai kami di dalam kelas, dan sahabat yang baru masuk tadi pun tersengih tersipu-sipu. Agak-agaknya lah, apa perasaan sahabat yang baru masuk tadi? Seronok ke, bahagia ke, malu ke, apa ya? Hanya Allah dan tuan empunya badan sahaja yang tahu. =)


Lepas kelas jadi tenang semula, saya cakap kat Ihsan di sebelah kanan saya, "better late than never." Ya, itulah ayat yang selalu ayah saya pesan kat saya dari kecik sampai besar. Nak pergi sekolah, dipesannya, "biar kita tunggu orang, jangan orang tunggu kita." kalau nampak gaya dah terlewat nak pergi tusyen, lepas di'bahasa'nya saya, dipesan pula, "better late than never."



Kisah Husin Sahabat Saya

Satu kisah yang berlaku lebih kurang 2 minggu lepas, lebih kurang sama, saya jumpa seorang sahabat tahun 3 ni, di pintu pagar kuliah, Husin namanya(bukan nama sebenar). Rasa saya, dia sepatutnya ada kelas waktu tu, maka saya pun tanya dia,

"kenapa tak masuk kelas ni dik?"(mak aih abang penyayang sungguh aku ni!).

Husin pun menjawab, "mmm... tadi sampai universiti dah 15 minit lewat. Segan lah bang, nak ganggu kawan dalam kelas."


Saya pun terharu dengan niat baik Husin. Tapi saya kata semula kat dia, "better late than never."



Alang-alang Tak Buat Penuh...

Hari tu, Hafizudin kawan saya dari Azhar University kongsi dengan saya, kalam hikmah yang cukup popular. Berbunyi,


ما لا يدرك كل , لا يترك كل

Apa yang tak dapat buat semua, jangan tinggal semua.


Ya, dah terlewat datang kelas, tapi masih ada masa lagi sebab kelas belum habis, maka datang sahaja. Kan pada yang kecil atau sedikit tu ada barakah? Kalau tak dapat buat semua, jangan tinggal semua. Kalau nampak buku tebal sangat, terus motivasi jadi jatuh sebab rasa macam tak lojik nak habiskan baca, janganlah tak baca langsung! Bacalah sikit-sikit, berperingkat-peringkat. Kalau orang belanja makan banyak pula, tak larat nak makan, jangan tak makan langsung. Makanlah sikit, kemudian tapau lah. =)



"...better late than never..."



Teringat satu lagi kata hikmah dari Imam Junid, lebih kurang berbunyi,


من طلب شيء بجد و صدق , إلا نال كله فإن لم ينال كله , ينال بعضه

Barangsiapa yang menuntut/mencari sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan benar, kalau dia tak dapat semuanya pun, dia akan mendapat sebahagiannya.


Ya, mana lebih untung, kosong per seratus, atau lima puluh per seratus? Tentulah 50 per seratus!



All Or None Law

Mungkin ada yang berfikir, buat apalah susah-susah, alang-alang dah lewat dan tak dapat seratus peratus, baik tak yah buat terus. Sia-sia je. Macam All Or Non Law pula, kalau tak capai tahap penuh, terus dapat kosong. maknanya, sama ada 100% atau 0%.



All Or None Law


Kita katakan kepada mereka ini, tiada yang sia-sia dalam Islam. Bukankah Allah dah kata, bahawa tidak diciptakan manusia dan alam ini sia-sia? Maka, datangnya kita ke kelas contohnya walaupun tak penuh, tidak akan jadi sia-sia, dengan satu syarat. Ikhlas niatnya kerana Allah Ta'ala. Kan Allah itu sebaik-baik Pemberi Balasan?


"... maka (syurga itulah) sebaik-baik balasan bagi orang yang beramal"

Surah Az-Zumar ayat ke 74


Untuk sahabat-sahabat yang datang awal pula, jangan pula kita biasakan gelak kepada sahabat-sahabat yang datang lewat atau salah jawab dalam kelas. Sukakah kita kalau perkara tu berlaku pada kita? Mungkin kawan yang saya sebutkan tadi macho dan sempoi orangnya dan tak kisah, tetapi jauh di sudut hatinya, siapa yang tahu kalau ada taman yang mekar mengharum? =P


Kalau tak salah saya, sesetengah group pelajar Tahun 5 sering menghadapi masalah sewaktu lecture, sebab perangai Arab yang suka masuk lambat dan sangat annoying. Maka, pesanan kepada para pembaca, kalau anda berada di situasi orang yang datang lambat, janganlah pula kita masuk dalam keadaan bising dan bermuka bangga. Jaga juga adab dengan doktor dan kawan-kawan kita yang datang awal ke kelas.


Sekian sahaja, minta maaf salah silap. Tulisan ini tak bermaksud mengaibkan sesiapa sahaja, tetapi sekadar pesanan dan memberi semangat kepada sahabat sekalian. =)


Allahu A'lam.


Wassalam

Posted in Labels: , , , , | Comments

CSI Cairo

Friday, April 22, 2011 by aiyqosim



BismillahirRahmaanirRaheem


Alhamdulillahi wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah...


It has been... months since my last post in English. It's only... to write something in English when i'm not accustomed to it, takes double the time writing it in Malay


...Anyhow


Alhamdulillah, recently i'm in Forensic & Toxicology round, the "CSI" round.


Well I used to be a fan of CSI, and now I know, to what extend the film makers cheated us just to show how cool their actors are, and how the investigators ellegantly solved the mysterious cases with sophisticated tools in "drive-thru" fast plots

=)


Anyway, during this 2 weeks of Forensic & Toxicology round, one lecture attracted me the most. By Professor Dr. Mohamed Adly on Fingerprints.


Fingerprints or Dactylography is extremely important, especially for medicolegal investigators and police, to identify a living person. It is one of the most dependable method for identification, simply because of 2 facts;


It is unique and constant. The occurence of 2 living person having the same fingerprints is 1 in 64 millions! That is to say, it is almost impossible for 2 person to have the same fingerprints. And your fingerprints will never change by time.


Few years back, I remembered watching one of Dr. Zakir Naik's video(as far as i remembered) on the miracles of al-Quran from scientific point of view. And he quoted 2 verses from Surah Al-Qiyaamah;


"Does man think We shall not put his bones back together?

In fact, We can reshape his very fingertips"

Surah Al-Qiyaamah, verse 3 & 4








Some people asked, "Why fingertips?" "What's so special about our fingertips?"


And Subhanallah, now we know that, there's something special on our fingertips. It is so special to the fact that Allah's ability to reshape the fingertips in The Day Of Resurrection is more superlative than the act of putting human's bones back togehter. MasyaAllah...


And that thing on your fingertips will be some sort of identification method for every human being, that Allah will reshape our fingertips and fingerprints, and we will know then, who is who. So surely no one will escape the Day Of Resurrection because we will be holding our own ID on that day, as our fingerprints are specific for each one of us.


Of course Allah Knows everything. There's no need for fingerprints identification for Allah to know who is Abu, and who is Ali, and who is Kasim and so on... But this is the way to teach human being, especially the ignorants and the unbelievers, tha there is no God but Allah, and Prophet Muhammad SAW is The Messanger fo Allah, and Al-Quran is Kalamullah The Words Of Allah.


And one more thing, this is how Allah teaches us to think. One of the Mukjizat of Al-Quran is, it is The Book Of Guidance, not just a book, not a history book, not a philosophy book, not a literature book, or even a book of science. So, don't just read it blindly, understand the meaning of it, and THINK!


As Dr. Zakir Naik said,


"Al-Quran is a Boof Of Signs, not a book of Science".


As philosophers always say,


"I think, therefore I am"


So, start to think


"Do they not look at the camels, how they are created?

At the heaven, how it was raised high?

At the mountains, how they were set down?

And at the earth, how it was spread out?

So remind, [O Muhammad]; you are only a reminder."


Surah Al-Ghashiah, verse 17-20


That's all, Allahu A'la wa A'lam...


Thanks for reading, as it is the first step in education.

=)


Wassalam



Posted in Labels: , , , | Comments

Ilmu Dalam Poket

Wednesday, April 6, 2011 by aiyqosim


Bismillahirrahmaanerraheem,

Alhamdulillahi wassolaatu wassalaamu 'ala Rasulillah...

Dah 2 minggu blog ni tak berasap. Tak tahu kenapa tak menulis. 'Stagnant' sebentar.


Alhamdulillah baru tadi dah selesai peperiksaan akhir pusingan (end round exam) subjek Otorhinolaryngeology atau Ear Nose & Throat (ENT). Subjek menarik. Tapi macam biasalah, bila exam, macam-macam boleh jadi. Bawah ni adalah status facebook saya lepas exam tadi... :)


Pengajaran hari ni : nak pegi exam, 'memory card' bawak skali dalam otak! jangan tinggal kat rumah atau terselit dalam buku. kan dah amnesia depan kertas soalan. haha. padan muka kat dri sndiri


Sekadar mengisi ruang kosong blog ni untuk menasihati diri sendiri dan sahabat-sahabat, saya kongsikan kisah Al-Imam As-Syafi'ie rahimahullah.



Kisah Al-Imam As-Syafi'ie

Kisah yang berlaku di Iraq, di suatu ketika, Al-Imam As-Syafi'ie berjalan di tepi sungai dengan membawa sebuah beg. Sudah menjadi tabiat beliau pergi ke mana-mana membawa sebuah beg yang sarat dengan buku, maklum saja, beliau merupaka seorang yang sangat rajin menuntut ilmu.

Ditakdirkan, begnya jatuh ke dalam sungai tersebut, dan bertaburanlah buku-bukunya dalam sungai. Maka habislah ilmu yang dipelajari Al-Imam As-Syafi'ie, hanyut ke dalam sungai bersama tulisan-tulisan dalam buku-bukunya.

Semenjak kejadian itu, Al-Imam As-Syafi'ie akan menghafal segala yang dipelajarinya sampai jelas dan lancar di dalam kepala dan hatinya. Beliau berkata dalam satu syairnya;


علمي معي , حيث يممت ينفعني

صدري وعاء له , لا بطن صندوقي

ان كنت في البيت , كان العلم في البيت

ان كنت في السوق , كان العلم السوق



Ilmuku bersamaku , ke mana saja aku pergi akan memanfaatkanku,

Tempatnya di hatiku, bukan dalam perut begku,

Kalau aku berada di rumah, maka ilmuku berada di rumah,

Kalau aku berada di pasar, maka ilmuku berada di pasar.

-Al-Imam As-Syafi'ie-



Teknologi Simpan Ilmu Dalam Poket

Gejala yang berlaku pada kita, segala yang kita pelajari dicatat dan ditulis dalam buku. Segala ilmu ditaip dan disimpan. Tetapi tidak disemat dalam hati dan akal fikiran. Tidak dihafal.

Tidak dinafikan, menulis adalah salah satu daripada proses pembelajaran yang penting, tapi malangnya, proses pembelajaran kita di zaman moden serba canggih ini sering terhenti sekadar menulis sahaja.

Ya, dengan kecanggihan teknologi sekarang, segalanya di hujung jari. Kita tulis, kita taip, dan kita 'save' dalam komputer. Dalam telefon bimbit. Dalam i-Phone 4. Apa saja yang kita mahukan, ada di hujung jari, ada di dalam poket. Jadi, kenapa susah-susah nak peningkan kepala dengan bebanan memori?

Sebabnya, cuba kalau buku hilang, atau koyak? Kalau komputer 'hang' atau rosak? Kalau i-Phone 4 hilang atau jatuh longkang? Maka ilmu kita pun akan rosak, koyak, hilang, 'hang', dan jatuh longkang juga lah!


Maka, penyelesaian bagi segalanya adalah, FAHAM & HAFAL! Ilmu yang dipelajari takkan bermakna jika tak difahami seterusnya dihafal.

Logiknya mudah saja. Ilmu itu tujuannya untuk menaikkan darjat atau status seorang manusia itu di sisi manusia, malah di sisi Allah. Maka, bergunanya kewujudan kita di dunia adalah dengan ilmu. Jika ilmu itu kita letakkan di dalam buku, jika hilang buku tersebut, maka hilanglah ilmu kita. Hilangnya ilmu kita, maka apa lagi yang kita ada?


“Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesunguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.

Surah Az-Zumar, ayat 9


…niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat….

Surah Al-Mujadilah, ayat 11



"Alaah, takpa, aku kaya!"


Kalau harta banyak pun, tak lama lepas tu, hilang juga harta tu semua kalau tiada ilmu.


"Alaah, takpa, anak bini dah ramai. Famili semua besar-besar dah, nothing to loose lah~"


Alaaa, sampai mana sangat anak bini tu nak temankan kita? Sampai pintu liang lahad?



Untuk Orang Berpersatuan

Ramai dalam kalangan kita bergerak dalam persatuan. Masa kosong diisi dengan aktiviti masyarakat dan membantu orang lain.

Namun, pesanan kepada saya dan anda semua, jangan sesekali kita tinggalkan tanggungjawab kita kepada diri kita sendiri. Sematkan semangat menuntut ilmu dalam diri kita, agar kita tidak ketinggalan dari segi ilmu pengetahuan daripada orang lain.

Kata kuncinya, banyakkan membaca, dan elakkan perbuatan sia-sia, insyaAllah ilmu kita akan sentiasa bertambah.

Berpersatuan itu amat penting untuk pembinaan diri dan sahsiah serta pembinaan komuniti serta kesatuan, namun, pastikan kita bergerak dengan kefahaman yang jelas, juga niat kerana Allah.



Kesimpulan


Maka, kesimpulannya, berikanlah makna terhadap apa yang anda pelajari. Berikanlah makna terhadap ilmu yang anda tuntut. Bagaimana? Dengan menghafal apa yang anda pelajari, memahaminya dan menyimpannya di dalam hati.


Malulah anda kalau mak kita demam, minta ubat, kita pula kena buka buku dulu nak cari senarai ubat demam. Tak gitu? :)


Sekian sahaja setakat ni. Semoga ilmu ini bermanfaat dan dapat diamalkan, sehingga kita menjadi dari kalangan orang yang dinaikkan darjat di sisi Allah dengan ilmu yang kita pelajari dan amalkan, insyaAllah...


Wassalam



p/s : Saya kembali 'berseorangan' setelah Motor Bajaj Pulsar 180 cc telah berjaya dicuri sewaktu kuliah. Dan tidak bercadang untuk mengisi kekosongan tempat tersebut dalam masa terdekat ni. "Biarlah luka lama sembuh dulu...". InsyaAllah ada hikmahnya, Allah akan beri nikmat yang lebih baik dari Bajaj Pulsar 180 cc, moga-moga, ameen. :)






p/s : Telah selesai jamuan & meeting muhasabah Biro Akademik PERUBATAN 2010/2012. Pengalaman berharga bekerja dengan AJK Biro yang komited, banyak yang saya pelajari dari anda semua. Terima kasih atas jasa sahabat-sahabat sekalian, dan maaf salah silap. Jazakumullah kheiral jaza'...


jejaka-jejaka Biro Akademik yang best!


Ketua-ketua Unit Biro Akademik yang komited & cemerlang... kecuali Ketua Biro. hehe
Posted in Labels: , , , | Comments
Related Posts with Thumbnails

Apture